Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar för D300

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Tänkte starta en ny tråd angående inställningar för D300s beteende. Det finns ju massor med möjligheter att ställa in kameran som passar varje enskilt individ. Dock är det svårt ibland att veta varför någon inställning ska vara bra i vilka situationer. Då lämnar man den i default läge utan att veta vad man missar.

Thom Hogans kameraguider brukar ha bra förklaringar vilka inställningar passar bäst för vilken kameraanvändning. Dock tror jag att det dröjer ett bra tag innan han släpper e-book för D300. Därför föreslår jag att vi kan dela med varandra idéer om hur vi ställer in kameran och varför.

Följande menyval gjorde jag efter jag laddat batteriet:

Playback Menu

1. Display Mode > Basic photo info > Highlights och Focus point. Förklaringen är ganska uppenbar – bra att ha info! RGB histogram och Data tyckte jag var för mycket.

2. Image Review står på OFF men ändå ser jag bilden strax efter tagningen. Konstigt.

3. Rotate Tall > ON. Tycker att det är jobbit att rotera kameran för att granska bilden. Med denna inställning blir bilden mindre men rätt orienterad. Man kan zooma in om man vill se detaljerna.

Shooting Menu

1. File Naming. Känner på mig att det är en bra funktion men kan inte komma på någon smart användning. Någon?

2. Image Quality > RAW ;-)

3. NEF (RAW) Recording 12-bit lossless compressed. Tills något annat bekräftat tror jag att skillnaden mot 14-bit är minimal. 12 bit sparar plats.

4. Color Space > Adobe RGB. Spelar ingen roll om jag fotar i RAW men i fall...

5. Active D-Lighting > OFF. Default läge men tycker att det är värt att påpeka att man antagligen fixar det bättre med ett "riktigt" bildbehandlingsprogram. Spelar ingen roll om man fotar i RAW.

6. Long Exp. NR (Long Exposure Noise Reduction) > OFF. Se p. 5 ovan.

7. High ISO NR. Se p. 5 ovan.

8. ISO Sensitivity Settings > Auto. :-D

Custom Settings

a: Autofocus

a1: AF-C Priority Selection > Release + focus. Tror att det blir optimalt så. Vem vill ha suddiga bilder med max bildhastighet? Får se hur det funkar i verkligheten. Ska kanske byta till Focus så småningom. Några erfarenheter från D200/D2x?

a2: AF-S Priority Selection > Focus (default). Det är ju därför man väljer AF-S!

a3: Dynamic AF Area > 51 points (3D-tracking). Ser ingen anledning att använda mindre antal punkter (eller utan 3D). Har ni andra tankar kring detta?

a4: Focus Tracking with Lock-On. Har lämnat på default (Normal) men vet inte hur det kommer att funka i praktiken.

b: Metering/Exposure

b4: Easy Exposure Compensation > OFF. Sugen på att sätta den på ON för att frigöra pekfingret men är så van vid att använda knapp+dial… Är det någon som blev frälst av inställningen?

b5: Center-Weighted Area > 8 mm (default). Har ni någonting att saga?

c: Timers/AE Lock

c1: Shutter-Release Button AE-L > OFF (default). Ser ingen användning till ON om man inte fotograferar med centrumvägd mätning och fokuspunkt i centrum. Andra synpunkter?

d: Shooting/Display

d5: Max. Continuous Release > 100 (default). Varför skulle man vilja begränsa värdet?

d6: File Number Sequence > ON (default). Minskar risk för filförväxling. Bra att veta hur många tagningar kameran har gått. ;-)

e: Bracketing/Flash

e1: Flash Sync Speed > 1/320 s (Auto FP). Det är bättre att riskera att blixten inte når fram än att inte kunna fotografera alls (under given slutartid). Räckvidden är dessutom sällan ett problem – bara att skruva på ISO. :) Förresten vem vill ha 1/60 s som min. synktid?!! :-O

f: Controls

f1: Multi Selector Center Button > Shooting mode> Select center focus point (default). Smidigt!
>Playback Mode > View histograms. Tycker man ser histogrammet bättre när det är stort. Slipper växla tillbaka från "Data"-läget.

f4: Assign FUNC. Button. Har inte valt något. Vill gärna höra vad ni valt och varför.

f5: Assign Preview Button. Se p. f4 ovan.

f6: Assign AE-L/AF-L Button. Många beskriver hur fantastisk knappen är men jag har aldrig lärt mig att använda den. Kanske den här gången kan någon övertyga mig?

f7: Customize Command Dials > Reverse rotation > ON. Tillsammans med f10 blir äntligen Nikon fullkomlig! :-D

f8: Release Button to Use Dial > Yes. Nytt för mig men känns bra än så länge. Får se hur det blir i en skarp situation.

f10: Reverse Indicators. Se f7 ovan.

The Setup Menu:

Clean Image Sensor. Är det någon nackdel att ha den både vid uppstart och avstängning?

My Menu

Har endast Auto ISO där än så länge.

Några synpunkter? Egna förslag?

Timour, väldigt bra initiativ! Kul!
Ska kolla igenom det hela så fort som möjligt.
Pluggar just nu, och kameran är bara några timmar gammal.
Den ligger just nu på mitt skrivbord, och kallar på mig...

Sååå svårt att stå emot! :)

Kul att ni uppskattar initiativet även om det vore kul att flera bidrog lite med egna idéer. Det är kanske så att de som besitter kunskapen tittar inte i denna tråd då de behöver inte.

Gården skrev:
http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID202/26986.html

Bara ladda ner vetja, gratis ! Står det mesta.
Njaa... där finns bara några möjliga setup. Syftet med tråden var att lära sig varför den ena inställning att föredra framför den andra i vilka situationer.

Gården skrev:
F.ö. tycker jag det är skamligt att starta såna här trådar innan alla fått sin kamera. :=)
Det dröjer nog ett bra tag innan alla får sina kameror. ;-)

Hurtlund skrev:
Vi bor ju i Sverige och kameran är därför försedd med svenska menyer. Dom tycker jag vi ska använda.
Det är nog inte därför är kameran försedd med svenska menyer. Den är ju försedd även med ryska menyer. ;-)

Jag har lagt fram engelska menyer för att engelska passade mig bäst. Du får gärna komma med egna inställningar på svenska.

charley1968 skrev:
Min tanke på Sensor-rengöring är att det då dröjer innan du kan fota.
Hos andra kameratillverkare avbryts rengöringen när man trycker på avtryckningsknappen. Är inte säker på hur det fungerar på D300.

Jasså - jag trodde att den svenska menyn fanns för oss i Sverige. Det är ju ett språk som de flesta i det här landet förstår och använder. Men
det kanske inte var din mening att alla skulle förstå?

såg bilder på dpreview från en kille som tog nattbilder, hur sköna som hellst, han använde active d-lightning samt 14 bitar, jag antar att det finns en tanke bakom, att det är lättare att se i displayen hur bilden blir, när man fotar på fältet, om man har den active även om det är bättre att fixa till det efteråt på datorn, men jag minns inte om han sköt raw eller jpg

Arne, inte alla här har svensk som modersmål.Om Timour föredrar engelska, som jag, så är det inget man måste kritisera, det är 'bara att gillar läget'.Om du har svårt att förstå vad dem engelska ord betyder, köp en ordbok. Kostar 1/100 av vad din nya kamera kostar.MvH A.

charley1968 skrev:
Arne, inte alla här har svensk som modersmål.Om Timour föredrar engelska, som jag, så är det inget man måste kritisera, det är 'bara att gillar läget'.Om du har svårt att förstå vad dem engelska ord betyder, köp en ordbok. Kostar 1/100 av vad din nya kamera kostar.MvH A.
Lägg av nu, allihopa.
(Riktat mot alla inblandade, inga namn nämnda :)

Den här diskussionen är knappast nödvändig, och speciellt inte på ett fotoforum. Vissa föredrar varmkorv framför hamburgare tex. Finns alltså inget rätt och fel i den här frågan. Därför glömmer vi den och går vidare!

På dprevew.com var det en person som tipsade om att man skulle sätta Inställningar för ISO-känsl. (High ISO NR) i Fotograferingsmenyn till LOW/LÅG för bästa kompromiss mellan brusreducering/detaljer.

Jag föjde upp tipset, och kan intyga att det är mycket bättre än att ställa upp den ytterligare! Här är länken till dpreview.com, kan vara värt att läsa:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1039&thread=25832401

idiom skrev:
såg bilder på dpreview från en kille som tog nattbilder, hur sköna som hellst, han använde active d-lightning samt 14 bitar, jag antar att det finns en tanke bakom, att det är lättare att se i displayen hur bilden blir, när man fotar på fältet, om man har den active även om det är bättre att fixa till det efteråt på datorn, men jag minns inte om han sköt raw eller jpg
Det skulle vara kul att se de bilderna...!
Har du någon länk möjligtvis?

Jag har experimenterat en aning med Active D-Lightning, men jag har inte fått fram någon *självklar* anledning till att använda det, eller i vilka situationer det kan lämpa sig att använda den heller.

Därför står den endast på Normal för tillfället, och det är möjligt att i efterhand öka/sänka Active D-Lightning för varje enskilt kort direkt i kameran, vilket är otroligt smidigt!

Senast ändrad:
<OFF TOPIC>Faan vad ni är jobbiga! Istället för att tjata om språket berätta om egna funderingar kring inställningarna! I vilket j*vla språk ni vill!</OFF TOPIC>

idiom skrev:
Jag har själv blivit lite osäker på vad Active D-lighting gör. En viktig fråga är om den påverkar RAW filerna. Först trodde jag att det var bara en mjukvarutrick, samma som vanlig D-lighting fast redan vid fotograferingstillfället.

Men när jag tittar på Nikons Digitutor (http://www.nikondigitutor.com/eng/d300/index.shtml) säger den följande:

********** OBS! OBS! OBS! Ett stycke på engelska kommer! **********
***** Alla allergiska till främmande språk ombes att hoppa över det! ****
"When Active D-lighting is active the camera takes pictures at a lower exposure than normal, analyzes the tones present in the image, and adjusts the tone range for optimum results." "

Är inte säker om det sistnämnda sker vid framkallningen till jpeg (tiff) men den första delen av påståendet talar ju för att man borde få olika resultat även i RAW. Det enklaste vore kanske att testa själv. ;-)

Jaha nu har jag gjort ett test. Förutsättningar: jag har bara haft d80 förut och inte testat speciellt mycket. dvs. jag är typ nybörjare på det här nästan...

2 bilder nef-14 bitar handhållen em-molnhalvmörkt utomhus. nikon 17-55 2,8 objektiv

skillnad med d.ligthning vad jag kan se:

nästan ingen synbar skillnad
histogrammen är lite olika dock
såg sen att iso vart ändrat, för att jag hade den ställd på iso auto, dvs.

2,8 - 1/30s - iso 320 - active d-lightnig hög
2,8 - 1/30s - iso 500 - utan active d-lightning

iom att isotalet ändrades så blev bilden utan d-lightning brusigare

skillnaden kanske blir ännu mer markant om man tar nattbilder med lång slutartid? som i exemplet förut?

Hurtlund skrev:
Vi bor ju i Sverige och kameran är därför försedd med svenska menyer. Dom tycker jag vi ska använda.

Jag bor inte i Sverige förtillfället, använder både svenskan och engelskan dagligen i text oxh konversationer. Även jag föredrar engelska i menyerna, en anledning till det är att mycket, om inte 99% av all övrig info om d300 bortsett från fotosidan, skrivs på engelska. Tycker det är bekvämt att kunna läsa en artikel om deverse menyfunktioner och kunna aplicera dem direkt istället för att tänka extra vad de har döpt dem till på Svenska. :D

idiom skrev:
Jaha nu har jag gjort ett test. Förutsättningar:
[...]
2 bilder nef-14 bitar handhållen em-molnhalvmörkt utomhus. nikon 17-55 2,8 objektiv

skillnad med d.ligthning vad jag kan se:

nästan ingen synbar skillnad
histogrammen är lite olika dock
såg sen att iso vart ändrat, för att jag hade den ställd på iso auto, dvs.

2,8 - 1/30s - iso 320 - active d-lightnig hög
2,8 - 1/30s - iso 500 - utan active d-lightning

iom att isotalet ändrades så blev bilden utan d-lightning brusigare
Jag antar att du fotograferade i M-läget. Det innebär att infon i Digitutor stämmer - Active D-lighting on => Lägre exponering (i M-läget innebär det lägre ISO om det ställd på auto).

Vi borde prova med A-läge med Auto ISO avstängd och se vilka tider mätaren kommer att visa. Att det sedan inte märks i resultatet beror nog på med vilket program du konverterar bilderna. Är det Capture NX borde skillnaden märkas. LR struntar väl i ursprungsinställningarna. Ska testa så småningom när jag får tid.

Någon som kan, eller har, under Eget Val (eller vad det heter) inställningar som passar för fotboll på kvällstid?

jo capture nx körde jag, jo ska testa tiden också men har inte riktigt hajat än hur man hittar de olika modes inställningarna, tror jag körde på p läget, om det heter samma som d80?

kanske ska testa lång tid, flera sekunder och med iso utan auto

mitt cf kort tar inte så många bilder, he he, 256 mb... dvs 9 bilder

ANNONS
Götaplatsens Foto