Annons

Inställningar MArk II

Produkter
(logga in för att koppla)

massemus

Avslutat medlemskap
VArför minskar hastigheten i P-läget, när man ökar exponeringskompensation ???

Skulle utsnittsmätning passa bra /bättre på en Motocrosstävling där man följer förarens rörelse!?

massemus skrev:
VArför minskar hastigheten i P-läget, när man ökar exponeringskompensation ???

Menar du slutartiden. I så fall beror det ju på att kameran kompenserar genom att ändra slutartiden. Helt logiskt.

Antalet bilder per sekund påverkas också av slutartiden eftersom det inte hinns med lika många bilder per sekund vid längre slutartid.

Skulle utsnittsmätning passa bra /bättre på en Motocrosstävling där man följer förarens rörelse!?

Jag ser inte hur ljusmätningen i denna situation skulle vara speciell. Däremot är det vettigt att köra på Tv för att kunna välja perfekt tid.

Jag kör nästan manuellt vid sport eftersom ljuset brukar vara konstant men motivet kan se olika ut. Plötsligt har man en strålkastare rakt in i kameran eller så fylls bilden av mörk jord eller en ljus himmel. Det är lätt att kameran blir lurad och det finns inte tid att kompensera, så manuellt är bäst.

Tack för svaret MAgnus !

Jag antar att du har en ljusmätare med dig !?

Själv kommer jag nog att prioritera AV, eftersom jag då enkelt väljer skärpedjup !
Blir snyggast då, där föraren är i fokus !+
alternativ TV..

massemus skrev:
Jag antar att du har en ljusmätare med dig !?

Nej sällan. Det är ju det fina med digitalkameran att man kan mäta, exponera och sedan kolla på histogrammet.
Kan man grunderna i ljusmätning så är det lätt att fastställa rätt exponering. Kollar man sedan på histogrammet är man ju 100 procentigt säker.

Själv kommer jag nog att prioritera AV, eftersom jag då enkelt väljer skärpedjup !
Blir snyggast då, där föraren är i fokus !+
alternativ TV..

Som jag uppfattade dig så ville du följa en förare och panorera. Då blir ju bakgrunden oskarp och utsmetad ändå medan det är känsligt vilken tid man har för att få lagom effekt. Då är Tv bäst.

Vill man ha kortast möjliga skärpedjup med teleobjektiv är Av lämpligast.

Men vill man ha full koll så tycker jag att det är bäst att ställa in manuellt. Då slipper man också obehagliga överraskningar.

Ja du har rätt !
Fast oftast kommer föraren emot mig, då lämpar sig väl AV bäst !
Det där med Manuellt är man ju inte helt klar med !
Men, men tiden är ej förbi för att bli så fullärd som du är ..

Tiden är knapp en helg !
Vad körde du tex , under Sm:et i Tomelilla 2004?

TAckar !
Tycker dock dina bilder därifrån skulle behöva lite mer skärpa .
Men vi ser i olika syften, konstnärliga eller bara kvalité!

massemus skrev:
TAckar !
Tycker dock dina bilder därifrån skulle behöva lite mer skärpa .
Men vi ser i olika syften, konstnärliga eller bara kvalité!

Jag har skarpa bilder därifrån också, men de är så tråkiga....

Har inte visat så många därifrån. Kan ju inte lägga upp hur många som helst på FS.

Bilagor

• sm-fall-_i4y0088.jpg
    sm-fall-_i4y0088.jpg
    42.2 KB · Visningar: 227
Najs !

Så ser du på kvalité förslusten Jpeg kontra Raw !?
Till i år kommer jag fota samtliga bilder i Raw, tillsammans med Jpeg Medium !(tror jag)

Jpeg till att lägga upp bilderna snabbt på webben, RAw vid beställningsarbeten ..

Det går åt mkt minne ute på banorna, men det är troligtvis värt det , eller ?

Samtliga bilder som görs beställning på printas ut på en maskin med profil SRGB..
Men ibland vill kunder ha material till tryck i tidningar osv..

Jag försöker plåta RAW i alla lägen. Men vid sportfoto kör jag en del jpg.

Kan du köra RAW så är det ju super. Det enda problemet är om bufferten tar slut vilket händer mig ibland även vid jpg med mark II. Men då plåtar jag oftast onödigt intensivt.

Man "skall" variera sig !

JAg har precis köpt Capture One LE och tycker det funkar okey, !

Kanske man skulle skita i att använda sig utav Raw+M2 och bara köra RAW !?

Bilagor

• girls.jpg
    girls.jpg
    45.5 KB · Visningar: 207
massemus skrev:
Kanske man skulle skita i att använda sig utav Raw+M2 och bara köra RAW !?

Om du bara ska plocka ut dina egna bästa bilder som du gör så är det bra för att minska datamängden och hålla uppe buffertnivån.

Men om du ska skicka ut en massa bilder till höger och vänster som provbilder så blir det ett himla jobb. Jag har börjat plåta RAW+S när kunden vill se alla bilder eller vid familjefotografering då jag vill snabbt kunna mejla ut bilder.

RAW-konverteringen från ett kusinbarns dop i somras har jag ännu inte hunnit med.

Då är jag med !

Vill bara tipsa om en kille ...
www.frankhoppen.com

Tänk om man fick bilder som honom !!
Scrolla dig ner på den sidan och titta in på de olika tävlingarna i MOtocross .

Alla ser helt underbara ut, undrar hur han gör med bilderna !?

Killen har även fått en award "photoshop"

Men vad ska man göra av alla bilder då? Jag har visserligen bara vara varit på två crosstävlingar och två rallyn, men det blir ju ändå en massa hyggliga bilder, Finns det nån användning för dem på något sätt?

Bilagor

• sm-fall-_i4y0097-c.jpg
    sm-fall-_i4y0097-c.jpg
    39.2 KB · Visningar: 131
Tja, jag tyckte att en del bilder var lite överarbetade och kompositionerna var sisådär. Prisbilden är snygg, men kanske lite väl onaturlig färgerna på moppen.

Precis som i alla fotografering tror jag att det är viktigt med att:
- kunna föreställa sig vad som kommer att hända
- känsla för färg
- känsla för form
- känsla för ögonblicket
- koll på tekniken

Ibland tror jag att en del fotografer är för intresserad av själva sporten för att kunna distansera sig och se det ur andra vinklar.

Bilagor

• volvo480.jpg
    volvo480.jpg
    35.5 KB · Visningar: 122
ANNONS
Götaplatsens Foto