Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar Minolta Dimage Scan Dual + Vuescan

Produkter
(logga in för att koppla)

abbebus

Aktiv medlem
Jag har en Minolta Dimage Scan Dual (första versionen) och har problem med att alla dior jag skannar blir väldigt mörka.

Jag har börjat använda Vuescan och det blir bra mycket bättre än med Minoltas originalprogram, men fortfarande lite för mörkt.

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa om hur man skall ställa in Vuescan för bästa resultat?

Ok, då är det förmodligen svart- och vitpunkten du skall labba med. Inte det enklaste med Vuescan tycker jag eftersom det inte finns någon "duttare" utan allt måste skrivas in. Men det är väl bara att köra lite trial-and-error.

Jag har allt provat med det också, men det bästa resultatet ger trots allt auto.

Jag misstänker att det är scannern som helt enkelt är för dålig för att skanna dia med.

Negativ blir däremot kanonbra. Synd bara eftersom jag oftast skannar dior...

Jag struntar i att ställa in skannerprogrammet då jag inte kunnat märka någon skillnad i resultat mot att efterbehandla bilden. Det 24 bitars färgdjup som gamla Minoltan har tycker jag fungerar uselt.

Efterbehandling: att bara öka gammavärdet ger som sagt urvattnat resultat, en bättre metod är att använda (i Photoshop) Bild->Ställ in->nivåer.

Följande upptäckte jag idag när jag tog mig tid att grundligt läsa igenom manualen. Har förut haft media inställt på slide-film, vilket var fel med tanke på att jag plåtar velvia.

"If you're scanning slides, make sure you've set "Device|Media type" to "Image"."

Om du sparar i tiff-format så tror jag inte följande gäller dig...

"Note that the raw scan files are stored in linear format when using more than 8 bits per sample, and stored in gamma 2.2 format when using only 8 bits per sample. The output TIFF files are always gamma corrected according to color space used (1.8 for Apple RGB and ColorMatch RGB and 2.2 for all other color spaces). Note that the raw scan files stored in linear format will look dark when viewed. This is normal."

kaw, om du nöjer dig med att efterbehandla i Photoshop istället för att göra rätt inställningar i scannerprogrammet får du inte ut optimalt med information från diat. Visst kan du göra svarta pixlar ljusare och vita pixlar mörkare, men du kan inte tilföra information som inte finns där.

Ok att gamla Scan Dualen inte har imponerande prestanda, men nog skall den klara sig bättre än du beskriver.

Vuescans manual suger bigtime, men Ed Hamrick som skrivit programmet är hyperaktiv på comp.periphs.scanners, så några veckors idlande där ger mer kunskap än en aldrig så välskriven manual.

ANNONS
Götaplatsens Foto