Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar på d40, snälla hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

FabianN

Aktiv medlem
Hej alla nikon-vänner!

Jag har precis införskaffat mig min första system, en d40. Men två saker hittar jag verkligen inte hur jag ställer in, finner inte heller svar i manualen! Det första är hur jag gör för att kameran ska visa histogrammet direkt efter varje taget foto. Det andra är hur jag ställer in "fyrvägskontrollen" så att jag har t.ex. iso och af on/off. Jag har förstått att det skall gå men kunde inte hitta svar på mina frågor någonstans.

Tacksam för svar!

Hälsningar en ny och nöjd nikon-användare!

/Fabian Nordström

På min D80 kan man ändra vad man vill ska visas på bilden när den är tagen(ex bilden,histogram,histogram+bild osv) med den främre ratten. D40 har väl inte en sådan så testa med den bakre ratten precis när du fått upp bilden och vrid på den. Den andra frågan vet jag inte.
/V

Fråga 1: Du får fram histogrammet genom att trycka fyrvägskontrollen upp eller ner tills histogrammet visar sig. Sparar du det läget kommer histogrammet fram automatiskt om du väljer direktvisning. (Själv har jag direktvisning avslagen då det är irriterande att LCD-skärmen tänds vid flerbildstagning som jag ofta använder). Bättre är dock att du går in i retouchmenyn och under filtereffekter väljer färgbalans. Tryck sedan tre gånger snabbt på OK efter varje bild och du får fram histogram för alla tre färgkanalerna. Det vanliga histogrammet visar bara den gröna färgkanalen.

Fråga 2: Jag förstår inte frågan! Menar du att du vill kunna ändra ISO-talet med fyrvägskontrollen? Du kan välja att knyta ISO-talet till Fn-knappen. Du kan även få fram en meny på LCD-skärmen genom att trycka två gånger på den bakre info-knappen (längst ner till vänster med grön prick under) och därefter med fyrvägskontrollen och OK göra ändringar för olika parametrar. AF-On kan du knyta till AE-L/AF-L-knappen.

Tack för alla era svar! Mycket givande!

Det jag menade med "fråga 2" var att på andra kameror står det tex. iso/af/wb på kontrollen men på d40 är det inte någon text alls, mitt antagande var då att meningen var att man själv kunde välja vilka inställningar man vill ha.

Det var så jag tänkte :)

ANNONS
Götaplatsens Foto