Annons

Instamatic-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej.
För er som är intersserade av instamatic kameror. Jag testa att ta isär en instamatic-kasset, det gick bra.Efter att ha framkallat filmen från den tänkte jag att det borde gå att återladda film eftesom kodaks instamatic rulle hade skydspapper som på vanlig 120-film.
Jag tog en S/V rulle 400ISO och rullade upp på spolen och montera i kasseten i totalt mörker, det gick bra. Tog lite bilder med kameran och framkalla sedan rullen. Fick bilder som var ok, lite holgakamera effekt. Ska lägga upp ett par här i forumet. enda problemet var frammatningen bilder lappa över varandra ibland. Nu har jag laddad kasseten med färgfilm, återkommer hur det blev efter en rulle.
Det är en kompis kamera så det blir han som fotar färgrullen men jag som fixar resten, ur och i laddning av film och så.
Ska hitta en kasset till så kan jag göra en bildserie om hur man laddar om instamatic kasseter, om någon är intresserad.
Varför jag gjorde det, är därför instamatic kasseter är så dyra och måste skickas utomlands för framkallning.
MVH David.
 
Jag följer med strort intresse dina experiment om du lovar att skriva om dem!

Det här låter ju jättekul!
Se till att slänga upp många bilder!!!

mvh
Helena
 
Säger detsamma, har två Instamatickameror här hemma och känner mig lite sugen på att prova dem. Men det känns ju inte meningsfullt förrän jag vet var jag kan få framkallning gjord. ;-)
 
bilder instamatic

Här är några S/V bilder från första försöket med instamaticen. Efke 100 pressad till ISO400 därav grovt korn tror jag. Som ni ser är bilden i dåligt ljus svår att få till utan blixt. Bilder från färgrullen som sitter i kommer, men det dröjer nog ett tag. Men håll utkik så kommer bilder.
MVH David.
 

Bilagor

  • Instamatic.1.jpg
    Instamatic.1.jpg
    15.3 KB · Visningar: 1,069
  • instamatic.2.jpg
    instamatic.2.jpg
    24 KB · Visningar: 1,067
  • instamatic.3.jpg
    instamatic.3.jpg
    13.3 KB · Visningar: 1,076
Här är några S/V bilder från första försöket med instamaticen. Efke 100 pressad till ISO400 därav grovt korn tror jag. Som ni ser är bilden i dåligt ljus svår att få till utan blixt. Bilder från färgrullen som sitter i kommer, men det dröjer nog ett tag. Men håll utkik så kommer bilder.
MVH David.

Kul! Ser fram emot en instruktion så ska även jag ta en instamaticrulle. Inte så konstigt att det är lite strul med frammatningen, performeringen är väl helt olika mellan instamicfilmen (126) och småbildsfilmen (135) som du laddar.

/Peter
 
Kul! Ser fram emot en instruktion så ska även jag ta en instamaticrulle. Inte så konstigt att det är lite strul med frammatningen, performeringen är väl helt olika mellan instamicfilmen (126) och småbildsfilmen (135) som du laddar.

/Peter

Vanlig film 135,vilket alla redan vet är ju 24x36 per bildruta.
- 110-pocket Instamatic-film är 13x17 och den filmen tillverkades fram till 1972.
- 126-Instamatic film, vilket denna frågan gäller är 26,5x26,5. Tillverkades mellan 1963-1999.
Om man använder tex Jobo maskiner vid färg/dia framkallning så blir det problem med spiralerna.Men det går att anspassa så att man kan framkalla 126-filmen.
 
Vanlig film 135,vilket alla redan vet är ju 24x36 per bildruta.
- 110-pocket Instamatic-film är 13x17 och den filmen tillverkades fram till 1972.
- 126-Instamatic film, vilket denna frågan gäller är 26,5x26,5. Tillverkades mellan 1963-1999.
Om man använder tex Jobo maskiner vid färg/dia framkallning så blir det problem med spiralerna.Men det går att anspassa så att man kan framkalla 126-filmen.

Några år till hängde allt de två olika instamaticfilmerna med, på länken framgår det att 126 film tillverkades till april 2007

http://www.frugalphotographer.com/cat126.htm

Jag köpte färsk 110 film så sent som 2007 i en stor mataffär i Orlando USA. Walgreens Color print film 110 Professional quality 200ASA 13x17mm. Made in Japan expire 2008-05. Lite kul att det alltså då fortfarande såldes. Men var inte de här 110 pocket kamerorna vanligast i mitten av 70 talet?

/Peter
 
Kul att du fortsatte med 126-projektet!
Om perforeringen på 35mm-film är ett problem så kan du ju alltid skära ner 120-film, på så vis slipper man överlappande exponeringar (oftast iaf) och risken att den där "pinnen" (som spänner slutaren/fixerar filmen) fastnar i 35mm perforering.
Mvh/P.
 
Nu har jag spolar till 110 film

Några år till hängde allt de två olika instamaticfilmerna med, på länken framgår det att 126 film tillverkades till april 2007

http://www.frugalphotographer.com/cat126.htm

Jag köpte färsk 110 film så sent som 2007 i en stor mataffär i Orlando USA. Walgreens Color print film 110 Professional quality 200ASA 13x17mm. Made in Japan expire 2008-05. Lite kul att det alltså då fortfarande såldes. Men var inte de här 110 pocket kamerorna vanligast i mitten av 70 talet?

/Peter

Hej!
Kul att man kan få tag på 110 film, det händer nog bara utanför svedala.Men så har ju det stora landet i Väst inte "skrotat" det analoga lika fort som vi har gjort,eller håller på med.
Nå väl, jag framkallar ju film och blev riktigt glad igår, som ett barn på julafton. Jag har haft en 110 spole till min jobo. Så blev den borta och ingen vet var.Några mail och ett samtal igår så fick jag tag på spolar för 110/16 mm film. Jobo har upphört med denna tillverkning för många år sedan.Så det var en mycket liten,liten och gammal fotobutik i England som letade fram i sina "källarvalv". Allt tack vare en god vän som är fotograf i England.
 
Nostalgi

Kul att läsa tråden. Jag blev bara så nostalgisk för att jag gjorde reklam som barnmodell för instamatic när den kom i tidernas begynnelse. Jag har nog någon gammal poster om de e någon samlarfreek som är intresserad.
 
Kul att läsa tråden. Jag blev bara så nostalgisk för att jag gjorde reklam som barnmodell för instamatic när den kom i tidernas begynnelse. Jag har nog någon gammal poster om de e någon samlarfreek som är intresserad.

Hej Pelle!
Ja, den samlarfreeken har du här,har lite sådant i mitt fotolabb.Har lite yta att samla på.Sedan säger väl min hustru "stakars barn" och syftar på mina barn som måste ta hand om denna/lab när b-byrån hämtar en. Så jag anmäler mig till den postern.
 
Hej Pelle!
Ja, den samlarfreeken har du här,har lite sådant i mitt fotolabb.Har lite yta att samla på.Sedan säger väl min hustru "stakars barn" och syftar på mina barn som måste ta hand om denna/lab när b-byrån hämtar en. Så jag anmäler mig till den postern.

Du får skick mig din adress i ett personligt meddelande så ska jag ned och leta i de djupa källarvalven...
 
ANNONS