Då tror jag (nästan helt säker) att du kan lösa det med fast IP adress på ditt WLAN. Jag har gjort ett försök till en enkel guide.
Starta kommandofönstret.
Skriv ipconfig /all och tryck på retur. (bild 1)
Du får då en lista för alla nätverk (minst två i ditt fall).
Leta rätt på det som det står ”Trådlös anslutning på” (bild 2)
Kolla först om DHCP är aktiverat. Är det så kan du fortsätta. (Om inte är det ett svårare problem)
Kolla vilken IP (V4). Bör vara 192.168.0.x eller 192.168.1.x, där x är din dators adress. Routern (DHCP-servern) bör ha 192.168.0.1 (eller .1.1). Notera IP-adressen.
Öppna kontrollpanelen ”Nätverks och delningscenter”. Klicka på ”Trådlös nätverksanslutning” (bild 3)
Gå till egenskaper för IP V4 (bild 4 och 5). Du bör få en bild som ser ut som bild 6. Stämmer det så kan du fortsätta.
Skriv in den du fick här ovan och ange en nätmask som är 255.255.255.0, ingen default gateway (blankt) och ingen DNS (bild 7). OBS! skriv inte in adressen från min bild, utan ta din egen ;-)
När du sparat konfigurationen bör allt fungera.
Men var noga med att du har dina ursprungliga inställningarna sparade för säkerhets skull.
Är du osäker på vad du skall göra ta hjälp av någon bekant som kan hjälpa dig på plats.
OBS! Viktigt att tänka på!!! Om du skall ansluta till ett annat trådlöst nätverk kanske du måste ställa till baks till DHCP (bild 6).
//Lars