Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Internetproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag invände främst emot att köp av ny utrustning var lösningen när det med allra största säkerhet bara handlar om att konfigurera de befintliga sakerna korrekt. Som jag förstår är de aktuella datorerna dessutom trådlöst anslutna vilket gör att befintlig router ändå måste användas och då vore switchinköpet helt bortkastat.

Du har förstås rätt där, jag missade att åtkomsten var trådlös och visst är det onödigt att köpa nya prylar, det bör gå att fungera med befintligt.

Fullt så enkelt är det inte! Om adressen du skall skicka till inte ligger på det egna (lokala) nätverket så skickas paketen till Default Gateway. Om man har två nätverksanslutningar med varsin Default Gateway så kan inte datorn veta vilken DGW den skall skicka till (den vet ju inte vilka nät som finns på andra sidan så länge du inte har någon routing information).
Jag förutsatte att OS:et väljer gatewayen som sitter på det högst prioriterade nätet men det kan förstås finnas olika lösningar. I värsta fall har du rätt så att det dessutom krävs statisk routing som komplicerar situationen ännu värre.
Man behöver som sagt veta mer om hur den faktiska uppkopplingen och konfigureringen av nätverken är gjord.
Här är vi överens. Risken med att testa alla dessa välmenta råd som i blindo drar i olika riktningar är att Boris skruvar till sin utrustning så infernaliskt att det sedan blir för krångligt att reda ut och att ominstallation och återgång till grundkonfiguration är det enda som är rimligt. Innan det händer tror jag att det är bättre att söka hjälp av någon som på plats kan hjälpa till med konfigureringen av all utrustning.

Det är mycket möjligt att någon som ser hela nätverket framför sig och dessutom fullt ut förstår önskemålen kan se mycket bättre lösningar än vi kan härifrån.

Du har förstås rätt där, jag missade att åtkomsten var trådlös och visst är det onödigt att köpa nya prylar, det bör gå att fungera med befintligt.
Ja fast jag vet inte att det är trådlöst för det har Boris inte sagt rent ut. Jag bara gissar att det är så.

Ponera att någon frågat: jag hade tänkt ställa ventilerna på bilen, finns det någon som vet hur jag öppnar motorhuven?

I det fallet tror jag de flesta hade avrått från åtgärden men i den här tråden försöker vi instruera till en sammantaget ungefär lika komplicerad sak som en ventiljustering.

Hmm, det verkar krångligt det här. Det som verkar enklast hittills är att helt enkelt att från datorn inaktivera det trådlösa nätverket som routern är ansluten till. Då slipper jag i alla fall gå bort till routern och stänga av den fysiskt när jag vill komma åt Internet via det mobila modemet.

Jag har noterat att jag har varit en aning otydlig. Så jag ska försöka bättra mig på den punkten.

I datorn sitter ett USB-modem anslutet till Telias mobila bredband. Modemet är av märket: Option iCon 505.

Via WLAN kommer jag åt routern - Netgear WNR 3500v2. Till routern har jag två nätverksenheter kopplade med sladd: En nätverksskrivare - Brother HL-2070N och en NAS - Netgear Stora.

Allt fungerar var för sig, men när jag har både modemet och routern igång så kommer jag inte åt Internet.

Förslag:
Öppna ett kommandofönster (CMD) och skriv i detta:
ipconfig/all
route print
Posta sedan resultatet här i tråden, då kanske du får bra tips av någon som kan det här med nätverk.

Förslag:
Öppna ett kommandofönster (CMD) och skriv i detta:
ipconfig/all
route print
Posta sedan resultatet här i tråden, då kanske du får bra tips av någon som kan det här med nätverk.
Av säkerhetsskäl är det olyckligt att publicera sina adressuppgifter i ett publikt forum.

Vi är nog flera här som har tillräckliga nätverkskunskaper men Boris behöver nu framförallt hitta någon med ordentlig erfarenhet av Win 7 och mobilt bredband och det verkar lysa med sin frånvaro än så länge. Personligen är jag handikappad i den delen. I ett forum har man också problemet med "för många kockar" ...

Då tror jag (nästan helt säker) att du kan lösa det med fast IP adress på ditt WLAN. Jag har gjort ett försök till en enkel guide.

Starta kommandofönstret.

Skriv ipconfig /all och tryck på retur. (bild 1)

Du får då en lista för alla nätverk (minst två i ditt fall).
Leta rätt på det som det står ”Trådlös anslutning på” (bild 2)

Kolla först om DHCP är aktiverat. Är det så kan du fortsätta. (Om inte är det ett svårare problem)
Kolla vilken IP (V4). Bör vara 192.168.0.x eller 192.168.1.x, där x är din dators adress. Routern (DHCP-servern) bör ha 192.168.0.1 (eller .1.1). Notera IP-adressen.

Öppna kontrollpanelen ”Nätverks och delningscenter”. Klicka på ”Trådlös nätverksanslutning” (bild 3)

Gå till egenskaper för IP V4 (bild 4 och 5). Du bör få en bild som ser ut som bild 6. Stämmer det så kan du fortsätta.

Skriv in den du fick här ovan och ange en nätmask som är 255.255.255.0, ingen default gateway (blankt) och ingen DNS (bild 7). OBS! skriv inte in adressen från min bild, utan ta din egen ;-)

När du sparat konfigurationen bör allt fungera.

Men var noga med att du har dina ursprungliga inställningarna sparade för säkerhets skull.

Är du osäker på vad du skall göra ta hjälp av någon bekant som kan hjälpa dig på plats.

OBS! Viktigt att tänka på!!! Om du skall ansluta till ett annat trådlöst nätverk kanske du måste ställa till baks till DHCP (bild 6).

//Lars

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    11.4 KB · Visningar: 175
  • 2.jpg
    2.jpg
    33.5 KB · Visningar: 178
  • 3.jpg
    3.jpg
    25.8 KB · Visningar: 175
  • 4.jpg
    4.jpg
    29.4 KB · Visningar: 173
  • 5.jpg
    5.jpg
    36.6 KB · Visningar: 172
Resten av bilderna (6 och 7)

Kämpa på!

//Lars

Bilagor

• 6.jpg
    6.jpg
    31.6 KB · Visningar: 175
  • 7.jpg
    7.jpg
    33.6 KB · Visningar: 176
Glömde en rätt viktig sak!

Tänk på att din 3G-anslutning också är en trådlös anslutning, men den har inte en 192.168...adress.

//Lars

ANNONS
Götaplatsens Foto