Annons

Internetproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Jag kommer inte ut på internet via telia mobilt bredband när jag slår på min router. Det går alltså att surfa så länge routern är frånslagen, men så fort jag slår på routern så klipper den det mobila bredbandet.

Nådon som därute som har en lösning på mitt problem?

Modem: Option iCon 505
Router: Netgear WNR 3500v2

Jag kommer inte ut på internet via telia mobilt bredband när jag slår på min router. Det går alltså att surfa så länge routern är frånslagen, men så fort jag slår på routern så klipper den det mobila bredbandet.

Nådon som därute som har en lösning på mitt problem?

Modem: Option iCon 505
Router: Netgear WNR 3500v2

Kan det vara så att datorn prioriterar andra anslutningar som är bättre när de finns tillgängliga, som anslutningar via nätverkskort?

Prova att stänga av nätverkskortet i datorn, plus eventullt trådlöst nätverkskort.

Kan du förtydliga lite:

Är din dator ansluten till routern? Hur?

Är routern ansluten till Internet?

Har du andra datorer anslutna till routern och kan de surfa?

Har du kollat inställningarna under Kontrollplanelen-InternetAlternativ-Anslutningar?

Om du vill ha vettiga svar måste du ge mer information. De som svarar måste nu chansa på vad du har för något och framförallt vad du vill uppnå, men allt blir betydligt enklare om du förklarar det istället.

Den enklaste lösningen på ditt problem är att ha routern avstängd men det vill du tydligen inte av någon för oss okänd anledning. Visst kan man göra som Roland föreslår men då kanske något annat du förväntar dig, men inte berättat om, slutar fungera ...

En router har man normalt sett för att koppla sig mot internet så om du inte har den till det varför finns den över huvud taget där?

Eller har du ändå en fast internetförbindelse och varför vill du i så fall använda den mobila anslutningen?

Edit: någon annan hann före ...

Här kommer mer info:
Jag har bara tillgång till Internet med Telia mobilt bredband. Routern har jag för att jag har min NAS och nätverksskrivare kopplad till den. Och detta finns på ett annat ställe än där jag har mina två laptops. Tanken är att jag ska komma åt NAS.en och skrivaren oberoende av vart jag befinner mig i hemmet. Vilket också fungerar. Kruxet är att jag måste välja; Antingen Internet eller att komma åt nätverksenheterna via routern.

Du får nog gå in i routern och stänga av ip-tilldelningen (DNS), som det är nu hämtar datorn denna information från routern och du kan därför inte komma ut via det trådlösa nätverket (alternativt stänga av denna nätverksanslutning i Windows nätverkshanterare). Problemet blir då att du inte kan komma åt din NAS eller skrivare, lösningen är nog att skaffa en router som kan koppla upp sig direkt till det mobila bredbandet.

Har du testat hemnätverksguiden?

Datorn har 2 vägar ut på nätet, men den vet inte vilken väg den skall ta för att nå internet.
Bryggning borde lösa problemet.

Nu har jag provat lite fram och tillbaka med olika inställningar
bla bridged mode i routern. Men tyvärr så hjälper inget. Det blir till att skaffa en 3G-router och hoppas på att det går bra.

En PC fungerar vanligtvis som en klient och inte som en router. Ifall du har två olika nätverkskort måste PC:en få ett regelverk vart den skall skicka trafik.

Bryggnigen gör du alltså i PCen och inte i routern. Windows Vista etc har en s.k. Wizard som hjälper dig att sätta upp hemmanätverket.

Ställ frågan på sweclockers så får du säkert detaljerade instruktioner.

En PC fungerar vanligtvis som en klient och inte som en router. Ifall du har två olika nätverkskort måste PC:en få ett regelverk vart den skall skicka trafik.

Bryggnigen gör du alltså i PCen och inte i routern. Windows Vista etc har en s.k. Wizard som hjälper dig att sätta upp hemmanätverket.

Ställ frågan på sweclockers så får du säkert detaljerade instruktioner.

Aha, ska testa det också.

Allra enklast, köp en switch för några hundringar. Sätt fasta IP-nummer på din dator, din NAS och din nätverkskort. Du behöver ingen router för ditt lokala nät

Sannolikt kan du också som Sara sa, slå hav DHCP-funktionen i din router och då fungerar den nog som en switch.

Att sätta routern i bridge-mode hjälper nog inte.

Allra enklast, köp en switch för några hundringar. Sätt fasta IP-nummer på din dator, din NAS och din nätverkskort. Du behöver ingen router för ditt lokala nät
Nej, det löser inget. Problemet ligger i att datorn prioriterar det lokala nätverket högre så att all trafik som skall till andra nätverk än de direktanslutna skickas ut där istället för till den mobila anslutningen. Det förändras inte av att köpa en switch och använda fasta ip-adresser. Lösningen är att den mobila internetanslutningen måste prioriteras högre och bli datorns standardgateway.

Erik har varit på rätt spår hela tiden. Förhoppningvis är nätverksguiden tillräckligt mångsidig för att klara sådan här konfiguration. Jag är en aning skeptisk till det men det är i alla fall ett försök i rätt riktning.

Alternativet är att skaffa en router där man kan ansluta det mobila bredbandet men det kräver förmodligen också en del trixande i det lokala nätet för att få allt att fungera som Boris vill.
Sannolikt kan du också som Sara sa, slå hav DHCP-funktionen i din router och då fungerar den nog som en switch.
Den fungerar som en switch oavsett om DHCP används eller inte inte.
Att sätta routern i bridge-mode hjälper nog inte.
Korrekt.

Nej, det löser inget. Problemet ligger i att datorn prioriterar det lokala nätverket högre så att all trafik som skall till andra nätverk än de direktanslutna skickas ut där istället för till den mobila anslutningen. Det förändras inte av att köpa en switch och använda fasta ip-adresser. Lösningen är att den mobila internetanslutningen måste prioriteras högre och bli datorns standardgateway.

Om man har en router i default konfiguration så kommer den ju att dela ut IP-nummer och sätta sig själv som gateway. I normalfallet är det ju helt korrekt eftersom den också är kopplad till Internet. I det här fallet blir det fel eftersom routern inte har någon koppling till Internet.

Min tanke var att om man slår av DHCP i routern (eller hade använt sig av en "ointelligent" switch) så kan inte datorn få för sig att anslutningen till det lokala nätet skall fungera som gateway.

Nåväl, jag är ingen nätverkstekniker så jag kan mycket väl vara på fel spår.

Det är viktigt att du bara har en default gateway om du har flera nätverkskort. Den skall peka på det trådlösa nätverket. På det lokala nätverkskortet skall du inte ange någon default gateway. Då får datorn "fnatt" och vet inte var den skall skicka trafiken. Om ina NAS'arna ligger på andra sidan en router (ej switch eller hub) så måste du använda statiska routs till denna. Det kan vara lite överkurs om man inte kan känner till hur IP-adressering fungerar. Kan du inte själv så hör med dina vänner om nån vet. Det finns en anna sak som kan påveka det hela. Vissa datorer har en inställning som stänger av det trådlösa nätverket om det finns en lokal anslutning. Det brukar du hitta i nätverksinställningarna.

Lycka till!

//Lars

Min tanke var att om man slår av DHCP i routern (eller hade använt sig av en "ointelligent" switch) så kan inte datorn få för sig att anslutningen till det lokala nätet skall fungera som gateway.
Ja eftersom jag vet inte hur Windows 7 hanterar sina nätverksanslutningar och inte har något att testa på så kan jag inte råda men man borde inte ens behöva slå av DHCP, bara sätta statiska adress utan standardgateway i den enskilda datorn (men givetvis måste man då förstå ip-adressering och hur dynamiska och statiska adresser fungerar tillsammans).

Jag invände främst emot att köp av ny utrustning var lösningen när det med allra största säkerhet bara handlar om att konfigurera de befintliga sakerna korrekt. Som jag förstår är de aktuella datorerna dessutom trådlöst anslutna vilket gör att befintlig router ändå måste användas och då vore switchinköpet helt bortkastat.

Man måste ha koll på privata och publika IP adresser. Utan internetanslutning på routern kommer den bara fungera som switch och DHCP. Att konfa en default GW i routern kommer inte hjälpa för WAN-porten är i detta fall oanvänd.

Logiken måste göras i PC:en.

Det är viktigt att du bara har en default gateway om du har flera nätverkskort. Den skall peka på det trådlösa nätverket.
Även om beskrivningen ännu så länge inte varit helt tydlig uppfattar jag det som att datorn använder en trådlös nätverksanslutning till routern och i så fall är det precis det som är aktuellt just nu och som inte fungerar.
På det lokala nätverkskortet skall du inte ange någon default gateway.
Korrekt.
Då får datorn "fnatt" och vet inte var den skall skicka trafiken.
Nej den får inte fnatt, den vet exakt vart den skall skicka trafiken. Problemet är att det är till fel ställe.
Om ina NAS'arna ligger på andra sidan en router (ej switch eller hub) så måste du använda statiska routs till denna.
Korrekt, även om vi verkligen får hoppas att nätverket inte är så komplicerat.
Det kan vara lite överkurs om man inte kan känner till hur IP-adressering fungerar. Kan du inte själv så hör med dina vänner om nån vet.
Ja det krävs någon som förstår nätverk och som kan reda ut exakt vad Boris har och vad han vill. Är man på plats är det förmodligen löst på en halvtimme.

Kanske, kanske är det möjligt att lösa på det här viset om man är mycket väl insatt i Win 7 och hur den specifika mobila nätverksanslutningen fungerar där. Hittills verkar vi mest vara ett gäng som allmänt förstå problemet men måste chansa på den exakta nätverksstrukturen och bara kan ge generella råd istället för korrekta och mycket exakta steg-för-steg-instruktioner.

Om du använder Internet Explorer borde du kunna gå in på
Verktyg=>fliken Anslutningar=>Knappen konfigurera
Följ guiden. Om det inte skulle fungera, prova:

Verktyg=>fliken Anslutningar=>Knappen Lägg Till

Markera kryssrutan "Visa alternativ som den här datorn inte är konfigurerad för" om den är avmarkerad.

Välj "Fjärranslutning anslut via modem eller ISDN"

Om det inte vill fungera, eller om du använder en annan webb-läsare kan du prova att gå in på nätverkets egenskaper.
Klicka på knappen Konfigurera
Välj fliken Avancerat och se om du hittar VLAN id och ändra värdet 1 till 2 (prioritetsordningen på nätverket) samt Priority & VLAN som om jag inte minns helt fel ska stå på Priority Enabled.

Tyvärr kan namn mm skilja lite här beroende på nätverkskort och om du kör med Microsofts drivrutiner eller korttillverkarens.

//Johan

Nej den får inte fnatt, den vet exakt vart den skall skicka trafiken. Problemet är att det är till fel ställe.

Fullt så enkelt är det inte! Om adressen du skall skicka till inte ligger på det egna (lokala) nätverket så skickas paketen till Default Gateway. Om man har två nätverksanslutningar med varsin Default Gateway så kan inte datorn veta vilken DGW den skall skicka till (den vet ju inte vilka nät som finns på andra sidan så länge du inte har någon routing information). Datorn gör möjligen gissningar som är mer eller mindre rätt. Jag har råkat ut för problemet och sett att paketen skickas till bägge DGW, ibland rätt och ibland fel. Därför krävs statisk routing för att lösa problemet. Nog om det.

Man behöver som sagt veta mer om hur den faktiska uppkopplingen och konfigureringen av nätverken är gjord.

Intressant är att veta om det trådlösa nätverket är avstängt eller inte. Går det att pinga DHCP-servern (trådlösa nätverket)? DNS är ett annat problem som kan uppstå.

//Lars

ANNONS
Götaplatsens Foto