Annons

FS Forum Intressant statistik på forumaktiviteten

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Som statistiknörd roade jag mig en stund med att studera aktiviteten på FS Forum. Jag gick igenom alla foruminlägg för onsdag och torsdag innevarande vecka. Jo, jag vet, två dygn är absolut inget tillförlitligt statistiskt underlag, men det kan ändå vara underlag för en diskussion. :)

Så här ser statistiken ut för två dygn:
  • - 230 foruminlägg fördelade på 77 medlemmar.
  • - 11 medlemmar (14%) stod för hälften av de 230 inläggen.
  • - 17 inlägg skrevs av den mest aktiva medlemmen.
    - Av de 77 medlemmarna var 74 män (96%) och 3 kvinnor (4%).
  • - 212 inlägg (92%) skrevs av män. 18 inlägg (8%) skrevs av kvinnor.
  • - De 3 kvinnor som skrev gjorde det i en tråd vardera. Inläggen från män var i allmänhet spridda över flera trådar.
Jag lämnar forumet öppet för analys, diskussion och spekulation. Håll er till ämnet, tack!

Skärmklipp.JPG
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Det hade varit kul att relatera dessa siffror till totala antalet medlemmar som typiskt besöker FS Forum under två dygn. Kanske har David Elmfeldt siffror på detta?
 

acke

Avslutat medlemskap
Vi har ca 50-60 000 unika besökare per vecka. All statistik finns här:


Toppen var runt 2011 med över 100.000 per vecka.
Spännande statistik, David. Jag undrar hur många av dessa 50-60000 besökare som är inne i forumet? Kan tänka mig att många bara läser nyheter på förstasidan.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det är en rimlig analys att tro att mycket av vårt trafiktapp beror på aktivitet i forumet gått ner till förmån för fejjan. Som varit mycket effektiva att skapa grupper och trådar för diskussion. Min förhoppning är att fejjan tappar sin charm och att de riktigt intresserade hittar tillbaka till enskilda sajter.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kollade i Analytics och det är många som läser i forumet varje vecka:

Användare
15 432
Sidor/session
2,28
Gen. sessionslängd
00:02:42

ca 60% återkommande

Chrome: 44%
Safari: 37%
Firefox: 7%
Edge: 7%
Övrigt: 5%

Men det är nog rätt rimligt att väldigt få skriver. Jag minns ngn rapport för länge sen angående intranet om att 2-5% var väldigt aktiva men absoluta merparten aldrig skrev nåt. Finns säkert nåt fräscht att leta fram om hur folk interagerar i textforum.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ja, det skulle inte förvåna mig om >99% av forumbesökarna är passiva.

Jag märker samma sak på FB. Jag får ofta muntliga kommentarer från vänner som har läst något jag publicerat. Många följer dagligen flödet på FB men skriver ytterst sällan något själva.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Kollade i Analytics och det är många som läser i forumet varje vecka:

Användare
15 432
Sidor/session
2,28
Gen. sessionslängd
00:02:42
Hur många av dessa är inloggade?
Hur många är från Sverige?
Jag skulle gissa att det stora flertalet besökare är "spindlar" som söker efter lämplig information.
 

acke

Avslutat medlemskap
Åter till ämnet.
Hur kommer det sig att FS-forumet är så mansdominerat? Fotografi som helhet är ju en aktivitet/hobby/yrke som lockar både manliga och kvinnliga utövare. Varför är inte kvinnor/tjejer intresserade av att skriva här?
 

Ventures

Aktiv medlem
Åter till ämnet.
Hur kommer det sig att FS-forumet är så mansdominerat? Fotografi som helhet är ju en aktivitet/hobby/yrke som lockar både manliga och kvinnliga utövare. Varför är inte kvinnor/tjejer intresserade av att skriva här?
Därför att 98 procent handlar om prylar och 98 procent av kvinnorna är ointresserade av att diskutera prylar. Killgissar hårt men med övertygelse. :)
 

alfin

Aktiv medlem
Vad är vitsen med att trycka 'Gilla' på vart och vartannat inlägg undrar jag lite OT? Och varför är det viktigt att lika många kvinnor som män skriver på forumet? Ämnena är som Hans Erik skriver ofta rätt teknikdominerade.
 
ANNONS