Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Intressant tidsangivelse i forumet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Kan det vara så att klockan på din dator har sackat efter mer än 14 minuter?

Ditt inlägg blir säkerligen tidsstämplat av fotosidans webserver när det lagras och sedan körs säkert ett javascript som räknar ut i morgon, i dag, i går dynamiskt i din browser. Så om du lagrar inlägget 2023-08-29 00:13, så skickas det tillbaka till din dator som då jämför det med datortiden som om den är 15 minuter efter är 2023-08-28 23:58 och räknar då ut att 2023-08-29 är imorgon.
 

PMD

Aktiv medlem
Kan det vara så att klockan på din dator har sackat efter mer än 14 minuter?
Nej. Min dator använder NTP.
Ditt inlägg blir säkerligen tidsstämplat av fotosidans webserver när det lagras och sedan körs säkert ett javascript som räknar ut i morgon, i dag, i går dynamiskt i din browser. Så om du lagrar inlägget 2023-08-29 00:13, så skickas det tillbaka till din dator som då jämför det med datortiden som om den är 15 minuter efter är 2023-08-28 23:58 och räknar då ut att 2023-08-29 är imorgon.
Nyss sa forumet att inlägget är skrivet "Igår kl 00:13". Min klocka i datorn går rätt (verifierad mot andra klockor här).

Påfundet med relativa tidsangivelser tycker jag f.ö. är ett otyg. En absolut tidsstämpel är mycket bättre, och visar rätt även om man gör en skärmdump eller utskrift.

Relativa tidsangivelser dök upp för några år sen på många webbplatser. Det tycktes vara en modegrej initierad av någon programmerare som kom på att man kan göra så och tyckte att det var koolt. Tyvärr var det inte en modefluga.

Mest irriterande är det på webbplatser av typen Tradera där sluttider för auktioner anges med relativa tidsangivelser om det är mindre än en viss tid kvar. Man måste alltså själv räkna ut vilket datum och lockslag det handlar om.
 

martley

Aktiv medlem
En ren spekulation: Kan det vara så att den delen av programmet som beäknar ifall det ska stå "i dag", "i går", "för x dagar sedan", etc. går på UTC-tid eller vintertid medan tidsngivelsen i timmar och minuter går på en tidsangivelse justerad till sommartid ? (möjlig bugg i programvaran)
 

ztenlund

Aktiv medlem
En ren spekulation: Kan det vara så att den delen av programmet som beäknar ifall det ska stå "i dag", "i går", "för x dagar sedan", etc. går på UTC-tid eller vintertid medan tidsngivelsen i timmar och minuter går på en tidsangivelse justerad till sommartid ? (möjlig bugg i programvaran)
I det här fallet tror jag mer på att tråden laddades före midnatt och sedan postades det efter midnatt och att det hade visats rätt om tråden laddats om helt efteråt.
 
ANNONS