Annons

Intresse koll för analog kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Personligen tror jag att man får tjata lite för att hitta någon som kan tänka sig ta emot grejorna gratis. Än mer tur ska till för att hitta någon som vill betala något.
 
Senast ändrad:

rikitikitavi

Aktiv medlem
Personligen tror jag att man får tjata lite för att hitta något som kan tänka sig ta emot grejorna gratis. Än mer tur ska till för att hitta någon som vill betala något.
Haha ok.. lät positivt😅🤷‍♂️ Väntar lite och hoppas på någon som är entusiast så kanske det är någon som vill ha den😊👍
Tack för svar ändå !
 

martley

Aktiv medlem
Jag har två stycken 650-or och en defekt 600-a. Två av dessa har jag hittat på second hand för dryga hundralappen styck. Det är väl ungefär vad de är värda idag. Sålda hos en fotohandlare, genomgångna och servade och med garanti och med ett hyfsat objektiv till som ju passar även på modernare EOS-kameror bara de har EF-fattning så kan man nog få lite mera. De tryckta bruksanvisningarna kan också vara värda nåt för en samlare kanske.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag blev av med ett av de simplare EF-S objektiven för ett tag sedan. Jag erbjöd mig att sälja det för en påse bullar, men köparen tyckte det var lite för generöst, så jag fick faktiskt någon hundring också.
Så visst kan man ibland hitta någon lämplig mottagare för saker med lågt värde, men de växer inte på trän.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Vänta 40 år så kanske någon är intreserad!
Inte ens 40 år lär ge dem något värde. Jag har kameror från 70 o 80 talet, då jag började fota, med flera objektiv, och de är inte värda något.
Jag har också fått ärva några från 30 talet och de är bara värda ett par hundringar. På 30 talet var det inte lika vanligt med kameror bland folk, så de lär nog ALDRIG bli värda något.
 

roger96

Aktiv medlem
Kamerahusen har gått för ca 50-200kr/st på Tradera. EOS 650 med 35-105 för 325-550kr. Man får dock ha tålamod för att få dem sålda.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tack för svar allihopa :) var som sagt för en väns räkning som inte har Fotosidan. Han tror han behåller dom. Han hittade dom i sitt förråd i en väska och minns inte ens att han köpt dom för 30 år sedan ;) Men eftersom dom var så lite värda ska han nu eventuellt börja fota lite med dom igen :p
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Förra helgen var jag på stan med min tonårsdotter då hon plötsligt och spontant utbrast att hon vill ha en engångskamera. Den ger så fina bilder, liksom gammeldags, menade hon.
Vi tog omvägen till stadens fotoaffär där vi istället köpte två rullar film och friska batterier.
Väl hemma efter promenaden skrämde vi liv i familjens gamla EOS 500.
Närmsta framtiden får utvisa hur intresset för ”celluloid-foto” artar sig hos den yngre generationen.
 
Senast ändrad:

rikitikitavi

Aktiv medlem
Förra helgen var jag på stan med min tonårsdotter då hon plötsligt och spontant utbrast att hon vill ha en engångskamera. Den ger så fina bilder, liksom gammeldags, menade hon.
Vi tog omvägen till stadens fotoaffär där vi istället köpte två rullar film och friska batterier.
Väl hemma efter promenaden skrämde vi liv i familjens gamla EOS 500.
Närmsta framtiden får utvisa hur intresset för ”celluloid-foto” artar sig hos den yngre generationen.
Haha underbart, du får allt återkoppla sedan på något sätt och berätta hur det blev :D
Jag hade ju en tråd upp om kamera till min dotter i present för några veckor sedan. det blev ju en lite "modernare" kamera men en uråldrig om man ska lyssna på 90% av fotointresserade idag, D700a. Hon är supernöjd och jag är lycklig över att hon fått inspiration och vill ta bilder :)
 

Bessel

Aktiv medlem
Behåll kamerorna. Jag försökte sälja min EOS 600 för femton år sedan, och redan då ville ingen fotoaffär ta emot den. "Men jag har en likadan själv. Den är bra.", sade en handlare.

Just 600 är ju byggd som en stridsvagn och lär hålla i evighet, om den inte långtidsförvaras med läckande batterier.
 

PMD

Aktiv medlem
Avslutade annonser för EOS 600 på Tradera:

Byt 600 mot 650 i söksträngen för att få motsvarande för EOS 650.

Här på fotosidan brukar folk få rådet att köpa en kamera från 1960- eller 1970-talet när de frågar om en lämplig kamera för att prova på filmfotografering. Autofokuskameror från 1990-talet tycks förbigås helt vilket är lite synd, eftersom den som frågar kanske har en del objektiv som passar sådana kameror. Kamerasystemen med autofokus som dök upp några år innan 1990 är ju ofta samma system som dagens digitalkameror tillhör.

Det tycks alltså vara köparens marknad för 1990-talskameror.
 
ANNONS