Annons

Investera i skrivare eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
Varit på kurs och träffat andra fotografer. Inser att många faktiskt skriver ut själv istället før att använda labb... Använder mig av ett proffslabb som korrigerar bilderna från original format (øversänder dem TIFF-filer), om jag vill, men før det mesta så redigerar jag bilderna färdigt själv innan jag skickar dem till labbet som då alltså "bara" printar dem.

Har inte alla siffror här, men skulle tro att jag køpt bilder från labbet før mellan 70-90000.- førra året. Børjar fundera på om det skulle løna sig att skaffa sig en skrivare själv..? Det blir ju en ganska stor engångsinvestering och sen fortsatta driftskostnader sas. Behøver självklart också en lamineringsmaskin og kunna montera på kartong (runt 10000.- i investering tippar jag på).

Hur gør ni? Skriver ni ut själv? Hur ofta misslyckas man och "kastar bort" dyra papper etc..? Tips på skrivare? Prisklass, tänker mig kanske mellan 30-40000.-?

Tidsførbruket är ju en annan negativ faktor i det hela... Använder iofs mycket tid på att gøra bilderna "labbfärdiga" så det blir kanske inte så stor skillnad att lägga till utskriftstiden... Låter inte så frestande att sitta och printa tackkort... Evt skaffa någon som kan printa i høgsäsong... Många før- och nackdelar blir egentligen inte klokare, men ekonomin är det tyngsta argumentet, lønar det sig..?
 
Det är rätt dyrt men i mina ögon värt varje krona.
Jag köpte epson 7800 skrivare för runt 40000 sedan kommer det viktigaste för en problemfri vardag med perfekta utskrifter ett rip program som heter image print.Det är colorbyte software som tillverkar det programmet.Till min skrivare kostar det 13500+moms.

Om du tex skriver ut tackkort så är det enkelt eftersom du kan skriva ut alla på en gång om du kör på rulle så det går fort.Bläckkostnaden är låg varje patron är på 220 ml o dom räcker till väldigt mycke utskrifter.
En rulle kvalite papper (tetenal) till bröllop köper jag för 750 kr + moms den rullen är 30,5 meter lång x 0,60 bredd o det räcker till en hel del bilder.
Canvas rullar köper jag för 1000kr o dom är på 12 meter.
Jag misslyckas sällan med ens stor bild eftersom jag har rätt profil till varje pappers sort jag använder sedan tar jag oftast ut en testremsa om jag skriver ut en större bild.En fördel för mig är att jag lärt mig mycket ang utskrifter etc utav en assistent som har jobbat på yrkeslabb i 20 år.
Om du väljer en egen skrivare så tycker jag du ska gå hela vägen altså köpa
storformatsskrivare pga billigare bläck,papper enklare hantering
Rip program pga problemfri vardag med perfekta utskrifter
Snabbt/enkelt kunna skriva ut bilder slippa springa till labb ha full koll på bilden själv.
Kunna erbjuda spännande papper skriva ut en visningsbild o skapa merförsäljning.
En laminerings maskin som är bra går på ca 20000 fast det är inte helt nödvändigt eftersom flera papper är rätt tåliga o vissa som fiberpapper ska inte lamineras.Om du kör med laminering så finns det papper för runt 500 kr rullen som duger eftersom lamineringen (förgyller) pappret ändå.
Det enda kruxet med tex epson skrivare är att man bör skriva ut varje/varanna dag för att slippa köra rengöring etc jag själv som är ute o reser en del får alltid köra rengöring för att lösa upp torkat bläck när jag kommer hem från jobbresor.
Det går snabbt o enkelt om man har ett bra rip programm.
 
ANNONS