Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iPod Photo? Erfarenhet och anslutning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malla

Aktiv medlem
Vad är era erfarenheter av iPod Photo som mellanlagringsenhet? Tar det lång tid att tanka ner, drar den mycket batteri? Kan man ansluta en vanlig kortläsare och tanka ner därifrån eller är det enbart från kameran? Rekommenderar ni denna eller någon annan istället? Har ni använt denna och anslutit till typ projektor eller tv/plasma och visar den då bilderna i samma upplösning som bilderna eller visar den typ som den visar i displayen, alltså någon enklare form för att det ska gå snabbt..??

Jag har inte testat Ipod men däremot så använder jag en Archos Gmini 400. Den kan jag verkligen rekomendera. Den har 20 GB hårddisk, inbyggd kortläsare för compact flash-kort, mp3-spelare och kan även visa divx-filmer (fast det kräver en del meckande). Använder du andra korttyper så kan du köpa till en kortadapter som tar i stort sett alla kort.
Den visar bilderna i displayen men inte med toppkvalitet, fast fullt tillräckligt i mitt tycke.
Jag köpte min på www.webhallen.se

Har också kollat på ipod photo en del och läst rätt mycket, vad jag förstår går det ej att föra över bilder direkt från kameran till ipoden utan du måste först lägga in dem på datorn...

Däremot finns det olika tillbehör som gör att du kan antingen ansluta kameran direkt i ipoden, eller en kortläsare som du sätter direkt i ipoden. Tror inte det funkar att stoppa i en egen kortläsare. Apple vill väl dra in mer stålar...

Länk till tillbehör: http://www.apple.com/se/ipodphoto/accessories.html

Apple gör en kamera-adapter till ipod så du kan ansluta din kamera direkt till den. Annars tillverkar Belkin en minneskortsläsare till ipod.

Mer info och test av kamera-adaptern finns på www.ipod.se

/Gustav

Jag kollade runt lite på nätet, och det verkar som om vissa kortläsare går att ansluta till Ipod Photo via Apples kameraadapter.

Tyvärr verkar överföringshastigheten mer än lovligt låg. Om jag tolkar testresultaten rätt skulle det ta cirka 40 minuter att kopiera 1GB.

Jag skulle tro att Epson P2000 är klart bättre som bildtank. Den är betydligt snabbare, ser ut att ha en riktigt bra skärm som dessutom kan visa en del typer av RAW-filer och har inbyggd kortläsare. Nackdelen är väl att den är ganska stor, något dyrare än en Ipod Photo och verkar dessutom inte helt enkel att få tag på just nu ...

/Anders

AFE skrev:
Jag kollade runt lite på nätet, och det verkar som om vissa kortläsare går att ansluta till Ipod Photo via Apples kameraadapter.

Den heter Photo Connector. Jag håller på att testa den just nu för Allt om Digitalfoto.

40 min låter långt? Drar den ur allt batteri då? Pratade med en återförsäljare som sa att när man tankar över bilderna direkt från kameran gör iPoden om dom till en enda fil? men att den "packas" upp igen vid anslutning till datorn, låter ju lite farligt om den blir korrupt och hur fixar den både raw och jpeg då, jag menar jag tar ju både raw och jpeg samtidigt..men använder man extern kortläsare ska den tydligen tanka över fil för fil..

ANNONS
Götaplatsens Foto