Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR med Holga i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)

annelito

Aktiv medlem
Jag har precis köpt mig några rullar av Efkes IR-film (120) och tänkte ladda min Holga. Är det någon här som har erfarenhet av just denna kombination och blir det någon IR-effekt när man fotar i höst (soliga dagar förstås)?

Jag blev så inspirerad av tidningen Light Leaks reportage om just detta men tänkte höra mig för här om någon testat?

Tacksam för alla tips med just denna kombination.

Jag har plåtat IR med en mycket vältejpad holga en gång och lyckats få några maffiga bilder, men det är en chansning att slänga sån film i en Holga som ju har en del ljusläckage..

Filmen är oerhört ljuskänslig och ska både sättas i och tas ur i fullständigt mörker samt förvaras i svart burk till framkallning. Minsta ljusläckage kan förstöra hela filmen så bedöm riskerna med kameravalet, tejpa petnoga och ställ in dig på att det ganska så lätt kan misslyckas är mitt råd.

Förresten, ett tillägg ang. din fråga om effekt. Minst ett rödfilter lär du behöva. Utan filter blir det ingen IR-effekt, men det gäller oavsett vilken kamera du använder.

Testar du så Lycka till!

Ja, tejp har jag ju gott om och rödfilter oxå. Sen är det nog som du skriver att det är en chansning eftersom Holgan inte är den tätaste kameran som finns.

Mörkrum har jag och svarta burkar. Sen får jag se om jag lyckas med framkallning, men det ska väl inte vara något speciellt med kemi och tider när man framkallar IR-film?! Utan det är väl "som vanligt" men att man kollar tiden bara?

Ja, framkallningen är inte svår. Det största jobbet med framkallning efter Holgaplåtning överlag tycker jag har varit att tänka ut ev. kompensation efter den exponering holga gett.

JAg har inte plåtat med efkes IR, men HIE brukade jag framkalla i HC110 eller i Rodinal 75+1 och kraftigare agitering än jag kört till andra s/v, men det är ju en smaksak. (Jag är något av en kornfreak..)

ANNONS
Götaplatsens Foto