Annons

Ir Redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
Hej
Finns det någon vänlig själ här som har någon beskrivning på hur man redigerar en IR bild i lighroom ( 4.4)
Vet att här finns många vänliga själar här och tänkte att det kanske fanns någon som satt ihop en "gör det själv" lapp
Inte intresserad av youtube utan föredrar steg för steg enligt lista.
Har suttit och försökt men får bara bilder som ser ut som svart o vita eventuellt med färgstick så något gör jag fel
Använder IR filter och eos R eller 5dm3 med lite olika linser.
 

mac60

Aktiv medlem
Finns det verkligen ingen som har ett dokument på hur detta skall göras?
Eller har lust att göra ett enkelt som jag kan arbeta från
100 visningar så intresset borde finnas
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ja tack
Detta verkar vara taget med ett ca 580 filter och det är den typen jag vill ha
Skall kolla denna sidan bättre senare och se om det finns någon beskrivning mer än tid och iso :)
eller du har en beskrivning?
Jag kan skicka råfilen så får du öva själv. RawTherapee eller darktable använde jag. Jag har sidofilen med alla inställningar. Bägge programmen använder liknande reglage och jag kan inte tänka mig att det är nån skillnad i Lightroom. Röd färgkanal röd 0, blå 100. Blå färgkanal, blå 0, röd 100.
Vitbalans med pipett.
Filtret är om jag minns rätt 720nm.

Skicka ett mejl till mig så skickar jag över filen. Kontaktuppgifter finns under länken sedan tidigare.
 

Bilagor

Senast ändrad:

laha

Aktiv medlem
I Lightroom är det inte möjligt att vitbalansera en infraröd bild. Man får skapa en egen kameraprofil att använda bara för infraröd foto. Här kan du se hur man gör.
 

mac60

Aktiv medlem
Jag kan skicka råfilen så får du öva själv. RawTherapee eller darktable använde jag. Jag har sidofilen med alla inställningar. Bägge programmen använder liknande reglage och jag kan inte tänka mig att det är nån skillnad i Lightroom. Röd färgkanal röd 0, blå 100. Blå färgkanal, blå 0, röd 100.
Vitbalans med pipett.
Filtret är om jag minns rätt 720nm.

Skicka ett mejl till mig så skickar jag över filen. Kontaktuppgifter finns under länken sedan tidigare.
Har lämnat uppgifterna på din sida Som Mats Borglin
Kom hem från affären och skulle bara laga middag och sedan en runda med kameran men det får vänta till en annan dag
 

mac60

Aktiv medlem
Stort tack till både Peter och Laha för förslagen som jag kommit en bit på väg med.
Nu får man väl halvt om halvt hoppas på dåligt väder så att det finns anledning att sitta inne med detta ( fast det blir ju bra bilder under dåligt väder med :) )
 

LJsson

Medlem

Lite läsning om IR foto
 
ANNONS