** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Irix 45/1,4 för GFX

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem

Av allt att döma är det exakt samma optik som deras 45/1,4 för FF och/eller "cine". Förhoppningsvis utvecklade de objektivet redan från början med större sensorformat i åtanke, och med tanke på att dylika för video ofta verkar ha lite extra stor bildcirkel så kan man kanske hoppas på rimlig prestanda.
Ett stort frågetecken är dock om de anpassat det för den extremt tjocka sensorplattan hos GFX som är hela 3,4 mm (total tjocklek hos tre separata glasskivor). Denna har visat sig besudla resultatet även med objektiv där utgångspupillen är bra långt från sensorn, på samma sätt som många Leica M-gluggar gör på Sony (som ändå bara har hälften så tjock sensorplatta).

Själv kan jag tänka mig att köpa objektivet om det visar sig ha vettig karaktäristik. Är gravt onöjd med Mitakon 65/1,4 som är för "smetigt" och 45 mm är en trevligare brännvidd. Men 1120 gram är egentligen åt helsike för tungt. Vi får se, det verkar inte bli särskilt dyrt i alla fall.
 
Irixen ser rätt intressant ut tycker jag, möjligen något för stor? Jonas Rask har testat en hel del tredje part objektiv till GFX kameror som har funkat hyfsat bra.
Själv är jag inne på att köpa en TTartisan 50mm f/0.95 med en leica-gfx adapter. Har kollat lite runt på nätet och den verkar prestera rätt bra på GFX:en.
Är dock lite osäker på hur svårt/lätt det blir att manuellt fokusera med nya GFX 100S. Sökaren är något mindre och med lite sämre upplösning än på GFX 100an. Men men kameran är iaf beställd och jag hoppas att jag att sökaren är tillräckligt bra.
 
Irixen ser rätt intressant ut tycker jag, möjligen något för stor? Jonas Rask har testat en hel del tredje part objektiv till GFX kameror som har funkat hyfsat bra.
Själv är jag inne på att köpa en TTartisan 50mm f/0.95 med en leica-gfx adapter. Har kollat lite runt på nätet och den verkar prestera rätt bra på GFX:en.
Är dock lite osäker på hur svårt/lätt det blir att manuellt fokusera med nya GFX 100S. Sökaren är något mindre och med lite sämre upplösning än på GFX 100an. Men men kameran är iaf beställd och jag hoppas att jag att sökaren är tillräckligt bra.
Du bör vara medveten om att många av de bilder som ser bra ut med småbildsobjektiv är tagna på väldigt korta avstånd. Dels gör det bildcirkeln större, och dels ser man inte eventuellt välvt skärpeplan eftersom skärpedjupet blir superkort. Dessutom tycker jag det är förvånande många som fotar med objektet exakt mitt i bild. Det visar ju då heller ingen eventuell oskärpa som ofta finns en bit från mitten, och ser jag till mig själv så kanske jag tar 1 av 1000 bilder med fokus exakt i mitten. Det blir alltså lätt missvisande om man inte gör exakt som de fotografer vars bilder man använder för bedömningen av objektiven.

Att Irixen är stor är nog snarast ett gott tecken, om man nu vill ha nåt som presterar vettigt på denna sensorstorlek. Tyvärr tycker jag det ser ut som att den ger rejäl mekanisk vinjettering ("cats eye"-oskärpecirklar utåt hörnen) i de exempelbilder som Irix själva lagt upp. Vilket i så fall också kommer göra att skärpedjupet är större ju längre ut åt hörnen man kikar. Syns ej på nära håll, men kan se hemskt ut på lite större avstånd. Och för min del är det just större avstånd som är intressant med (relativt) kort skärpedjup. Har aldrig fattat grejen med att totalt eliminera bakgrunden.

Du kan ju zooma in i sökaren, så det borde inte vara några problem. Den har samma upplösning som i 50R och 50S. Dessa ger dock rätt mjuk bild när man förstorar, men det har inte med sökaren som sådan att göra, utan snarare på mjukvarubehandlingen (eller kanske snarare bristen på sådan) hos bilden i förstorat läge.

Edit: För att få en uppfattning om ungefär hur stort och tungt ett objektiv skulle bli om man bara skalade upp ett bra småbildsobjektiv, så får man multiplicera med skillnaden i sensorstorlek upphöjt till tre. Alltså 1,27^3 = 2. Volymen och vikten blir dubbelt så stor för en given ljusstyrka och bildvinkel, vilket kanske inte är vad man intuitivt trott när skillnaden i sensorstorlek inte är så fasligt stor linjärt sett.
 
Precis som du säger så lämpar sig nog 50:an mer för kreativ fotande på korta avstånd. Den är å andra sidan inte så värst dyr att köpa och testa för att se hur den presterar.
Tack för ett utförligt svar.

Förresten vad använder du själv för objektiv på din kamera?
 
Har kikat lite mer på Irixen och även fast jag gillar brännvidden så hade jag nog föredragit om det kom en kortare version med bländare f/2. Som den är nu så är den nog lite för lång för min smak.
 
Precis som du säger så lämpar sig nog 50:an mer för kreativ fotande på korta avstånd. Den är å andra sidan inte så värst dyr att köpa och testa för att se hur den presterar.
Tack för ett utförligt svar.

Förresten vad använder du själv för objektiv på din kamera?
Jag fotar i stort sett aldrig nåt med kort skärpedjup på nära håll, så jag har dragit slutsatsen att småbildsobjektiv i 99% av fallen inte funkar för mig. Långa brännvidder kan gå bra men det är jag inte så intresserad av, medan allt jag testat under 85 mm ger hysteriskt fult, bakåtvälvt skärpefält. Tror det beror delvis på objektiven och delvis på det tjocka glaset framför GFX-sensorn.

Däremot går det fint med objektiv som har större bildcirkel. Antingen för större filmformat, eller shift-objektiv för småbild, som ju har stor bildcirkel. Har ett Schneider-Kreuznach 28/2,8 som är hyfsat men det ger istället ett jäkla cyan-stick utåt kanterna. I övrigt ett par Mamiya 645-objektiv; 80/1,9 och 210/4. Resten är GF-objektiv (45, 50, 63 & 110) och mest använder jag 50/3,5 som jag tycker är helt underbart.

Jag har klurat på om man skulle försöka sätta en svag, planokonvex lins framför nån lämplig 50:a för att få bukt med det krökta skärpefältet. Det finns folk som experimenterat med det, med bra resultat, när man använder M-objektiv på Sony-kameror, som ger samma typ av problem.

Edit: Fast det är rätt trevligt med FF-objektiv på kvadratiskt format, alltså 33x33 mm. Fortfarande större än småbild och där täcker de flesta objektiv tillräckligt bra trots att diagonalen är större än 24x36.
 
Senast ändrad:
ANNONS