Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

IS bara vibrerar och får fnatt. Någon som känner igen sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Har ett 17-55/2.8 IS som tjänat mig väl i några år nu. Bytte för ett tag sedan kamerahus från 30D till 40D. Den senaste tiden händer det extremt ofta att IS bara "darrar" när jag trycker på fokusknappen. Flera sekunder står sökarbilden (IS) och vibrerar. Efter ett tag ger det sig och då kan jag förhoppningsvis knäppa en bild om det inte är för sent.

Ofta händer det även att det inte går att ta en bild och felmeddelandet "Objekvitet har tappat kontakten med kamerahuset. Rengör kontakterna" dyker upp på skärmen.

Någon som känner igen det och har en aning om orsaken?

Hade samma problem, också med ett 17-55. Lämnade in det på Intervision som bytte IS-enhet och sedna fungerade det helt OK, tror det kostade nånstans mellan 2 ochc 3000kr.

Dessutom, på intervison hittade de inte felet först, eftersom felet "bara" uppstod om man zoomade samtidigt som man fokuserade (vilket man ju ofta gör, men de inte gjorde i sina tester).

Åh fy fanken vad dom tar bra betalt för ett litet chip. Får kolla med canons serviceverkstad här i Götet.

Tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto