Annons

Ishotellet Jukkasjärvi

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwawa

Aktiv medlem
Vi ska döpa våran pôjk i is hotellet i Jukkasjärvi till påsk och undrar naturligtvis vilket objektiv som är skarpt och billigt (max 4000:) till detta,det är lite svåra förhållanden där tycker jag,har försökt att fota där förut men det lyckas inte riktigt.Antingen förstör blixten hela stämmningen(slavblixt?)Eller så blir det för långa tider med oskärpa som följd(jo jag vet att det finns stativ men det kommer liksom aldrig med)Kanske duger D50 kit glugg(18-55 3,5-)med slavblixt eller ngt filter.Nån som har förslag??

Nikon AF-D 35/f2.0 kanske ?

Du kan ju vrida ditt kitobjektiv till den brännvidd som skulle klara av jobbet och läsa utav värdet, kanske är 35mm för mycket, men jag tror Nikon har en 28mm som är hyffsad också, själv vet jag inte helt säkert vilken av 28'orna som är bäst, men det kan säkert andra upplysa dig om.

Jag skulle också vilja fota på platsen du nämner, men jag förstår att blixt kan förstöra stämningen där.

/kent

Senast ändrad:
Jo Ola som Kent skriver så är 75 mm alldeles för långt,på en D50 får jag ner till 10-20 mm tror jag,annars är ju 50 1,8 både skarpt o billigt.
Har Tamron,Tokina eller sigma nåt bra i den brännvidden som skulle kunna funka?Ljusstarka nikkor objektiv verkar vara utanför min prisklass
eller?

/Janne

sigma har ett lass fasta objektiv inom din prisklass som ger från vidvinkel till normal på en D50:

20/1.8
24/1.8
28/1.8
30/1.4

jag har själv ett 20/1.8 som jag älskar att fota inomhus med utan blixt! I de flesta sammanhang inomhus är bilden viktigare än kvalitén på bilden, så då funkar 1.8 utmärkt för mig. skulle kanske kunna leta reda på lite bilder i olika situationer å skicka till dig i fullstorlek om du börjar fundera i 20mm banorna.

edit:
ska ev kika in i ishotellet i nästa månad. jag kommer högst troligtvis fota lite med 20mm samt nikkor 50/1.8

Senast ändrad:
Jag tog en massa bilder där i påsks, använde indirekt blixt med lång synktid för att få med det befintliga ljuset.
Körde på 1/60, f/4, ISO800 på dom flesta bilder och knuffade på lite med blixten. Vissa bilder tog jag med bara befintligt ljus.
Har faktiskt dessa bilder liggande på nätet, det är rena familjebilder, du kan se dom här...
http://www.sorkin.se/kiruna/index_6.htm

kiwawa skrev:
Vi ska döpa våran pôjk i is hotellet i Jukkasjärvi till påsk och undrar naturligtvis vilket objektiv som är skarpt och billigt (max 4000:) till detta,det är lite svåra förhållanden där tycker jag,har försökt att fota där förut men det lyckas inte riktigt.Antingen förstör blixten hela stämmningen(slavblixt?)Eller så blir det för långa tider med oskärpa som följd(jo jag vet att det finns stativ men det kommer liksom aldrig med)Kanske duger D50 kit glugg(18-55 3,5-)med slavblixt eller ngt filter.Nån som har förslag??

Hej

varför videofilmar du inte hela dopet? En digital videokamera klar ofta ner till 1 lux, vilket motsvarar ljuset från ett stearinljus. Du kan plocka ut bilder ur filmen med ett videoredigeringsprogram för att göra kort till vänner och bekanta. Det blir kanske inte samma upplösning som med din D50, men du kan å andra sidan välja vilken bild ni vill ha.Det finns idag många bra videokameror upp till 4000kr som gör jobbet med upplösning på ca 1Mp.
Har också varit och fotograferat i Jukkasjärvi Ishotell.

/Mikael

Har börjat fundera på Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical,nån som provat den på platsen eller liknande "svåra"förhållanden?

ANNONS
Götaplatsens Foto