Annons

ISO 12233-chart

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
Jag har roat mig att ladda ner och skriva ut ett ISO 12233-kort för skärpetester av objektiv. Men detta kort skiljer sig lite från det som t ex Digital Picture använder. Bl a är siffervärdena de dubbla på deras kort, men linjetätheten ser likadan ut. Vet någon vad skillnaderna är?

Man kan köpa "riktiga" kort, vilken variant får man då månntro?

Här laddade jag ner och följde instruktionerna: http://dpnow.com/1263.html

Resultatet blev inte så jättebra, men det är någorlunda användbart. De allra finaste linjerna flyter ihop.

Länk till bild på Digital Pictures kort:
http://www.the-digital-picture.com/Help/ISO-12233.aspx
 
Jag har inte tittat noggrannare på länkarna, men en ren dubbling kan vara en definitionsfråga.

"linjer" per mm
"linjePAR" per mm.

Köper du ett kort står det vilken definition som använts. Gör det inte det är det enkelt att kolla med en linjal...

Ett kort som detta, utskrivet i A4 eller A3 är ganska värdelöst... man måste upp ORDENTLIGT i storlek för att det ska vara meningsfullt att kolla objektiv kortare än ~100mm med dem.

Det finns ett par olika sätt att mäta objektiv på. Ett av dem kräver en kollimator, eller en absolut skarp kant på något väldigt långt borta. Detta är den normala definitionen på objektivskärpa - allt utom specialiserade makro-objektiv redovisas i "skärpa på oändlighetsavstånd"

Det andra "vettiga sättet" att mäta på är att kolla hur skarpt ett objektiv är på sitt normala användningsavstånd.
Då behöver man ett mål som är i "rätt skala" för just det avståndet.... -Vilket kan bli riktigt jobbigt med vidvinkelobjektiv... :)
 
Nej skriver man ut det i A4 funkar det bara från 100 mm och uppåt. Eftersom jag har en A4-skrivare så tänkte jag skriva ut mitten och ett hörn i skala motsvarande A1 eller så och placera dem på rätt avstånd.

Det är nog som du skriver att det är linjer resp linjepar per sidhöjd (inte mm) som anges.
 
Vid närmare granskning visar det sig att det är skillnad på korten. Standarden verkar ha uppgraderats. Sifffrorna är 100 linjer per bildhöjd i båda fallen. Det jag lyckades ladda ner har som tätast 20x100 linjer medan det som The Digital Picture använder har upp till 40.

Det med 20x100 är rätt meningslöst. Alla gluggar jag har klarar lätt att urskilja även de finaste och tätaste linjerna, utom i något enstaka fall i hörnen på stor bländare. Så det är inte till stor hjälp om man vill jämföra någorlunda högklassiga objektiv.

Näsat steg blir att försöka ladda ner från TDP eller kopiera och klistra ihop bitar av det jag har med dubbelt avstånd så jag får dubbla tätheten. Mitt projket är att kunna jämföra direkt med testerna på The Digital Picture. Bara på kul, jag gör det inte med något särskilt seriöst syfte.
 
De grövre linjeuppsättningarna är inte alls "meningslösa", de är väldigt värdefulla när man inspekterar hur ett objektivs kontrastegenskaper beter sig.

Allt handlar ju inte om pixelupplösning. Man kan ha en FANTASTISK pixelupplösning, men låg kontrast på mellangrova frekvenser. Då kommer man uppfatta objektivet som "mjukt" och "menlöst" i alla fall. Det påverkar dessutom hur god detaljupplösning man kan ha i färg (chroma) på ett väldigt påtagligt sätt.

Detta är en av de stora skillnaderna mellan t.ex mellanformatsbakstycken och APS-kameror. En mellanformatare jobbar på frekvenser som är ganska exakt hälften av APS-kameran (för att på samma slutstorlek på bilden). De flesta mellanformatsgluggar är inte lika skarpa på 40lp/mm, men de är VÄLDIGT bra på säg 20-30lp/mm. Detta ger en detaljering och en detaljkontrast som är en helklass över vad som är möjligt med ett "mindre" objektiv.

Vi börjar dock komma ikapp (f-n vore väl annars efter knappt 100 år...). Se t.ex Olympus lilla 45/1.8, ett 4/3-objektiv. Det har har en resulterande kontrast på 500lp/bildbredd (30lp/mm för 4/3, 21lp/mm för APS, 14lp/mm för FX och 10lp/mm för mellanformat) som nästan kan konkurrera med bra objektiv på större format.
 
Se till exempel denna mätning, tagen med ett riktigt bra objektiv på en riktigt bra kamera, ÄNDÅ ser man att kontrasten sjunker ganska märkbart ju högre frekvenserna blir...

Den grövsta frekvensen (1) är ca 40 pixlar i kameran, ca 6µm pixlar > 240µm > 2lp/mm på sensorn. Redan när man går ner på nästa grovlek (då ca 4lp/mm) ser man att den tillgängliga kontrasten minskar.
 

Bilagor

  • chart.gif
    chart.gif
    49.1 KB · Visningar: 244
  • density.gif
    density.gif
    12 KB · Visningar: 243
  • log2.gif
    log2.gif
    11 KB · Visningar: 243
Den tydligaste och mest bildpåverkande trenden ser man i undersidan på svepet. Det är egenligen bara på 2lp/mm som objektivet "orkar" dra ner den svarta linjen till riktigt svart - när frekvenserna sedan ökar ser man tydligt hur ströljus och aberrationer lyfter svartpunkten. Då är vi ändå inte längre "upp" än på kanske 10lp/mm när effekten är tillräckligt stark för att bli riktigt synlig i ett vanligt fotografi.

(du kommer ha MYCKET svårt att hitta ett bättre objektiv än detta. Det finns ett par st i världen, men de är inte många!)
 
Mycket intressant, tack för lektionen! Jag förstår nu att jag ska titta inte bara efter om de tunnare linjerna kan urskiljas eller om de flyter ihop, utan också om de återges svarta eller gråa. Hur gråa de är kan jag nog kolla i LR eller PSE.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto