Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO 200 vs. IS0 400

Produkter
(logga in för att koppla)

Honkamaa

Aktiv medlem
Ny i den analoga fotvärlden har jag redan hittat en favoritfilm, nämligen Fujicolor Superia 200.
Nu är det så att jag fick lite akut behov av film och åkte ner till den lokala icke välsorterade fotohandeln och skulle köpa film men hittade bara Fujicolor Superia 400 som jag köpte. Nu tänkte jag bara fråga vad bör jag tänka på när jag fotar med denna film jämfört med 200:an, vad kan jag vänta mig för skillnader i resultatet?

Du behöver inte tänka på någonting. Endast vid en direkt jämförelse ser du att 400 ger lite grövre korninghet.

1 stegs snabbare tider / 1 steg mindre bländare ;)

Nä men den ger ett något grövre korn, det är mer tänkt som en inomhusfilm (för att blixten räcker längre). Annars är detta också en bra negativ film.

okej, jag sammanfattar det som "ingen större skillnad". För övrigt trodde jag att jag skulle behöva ljuskänsligare film än 200 för att kunna fota hoppande snowboardåkare och dylikt men nu har jag insett att det lär knappast behövas så länge man håller sig utomhus med bra solljus.
Tack för svaren.

varför inte ISO 100

När det är solsken och klarblåhimmel kör jag helst med Superia 100. Tiderna blir ändå tillräckligt korta. Snarare kn man ha problm med att kunna få tillräckligt kort skärpedjup, särskilt med blixt. Den enda nackdelen med 100-filmen jämfört med 200:an är att priset brukar var lite högre.

Re: varför inte ISO 100

froderberg skrev:
När det är solsken och klarblåhimmel kör jag helst med Superia 100.

Hej,
Jag har inte begripit om det är någon skillnad mellan Fuji Superia 100 och Fuji Reala 100. Har du provat båda? Varför föredrar du isåfall Superian?

Re: Re: varför inte ISO 100

Foto-Ante skrev:
Jag har inte begripit om det är någon skillnad mellan Fuji Superia 100 och Fuji Reala 100. Har du provat båda? Varför föredrar du isåfall Superian?

Jag har inte kört så mycket med Reala, men jag tror att kontrasten är något lägre och färgmättnaden.

Numer har alla filmer fyra färglager som ska undvika besvärligt färgstick, tidigare hade bara Reala detta. Reala hade dessutom en tjockare filmbas än andra filmer vilket ställde till det för Kungfoto när de köptes upp av Fuji och tvingades byta från Kodak VPS till Reala för skolporträtten. Det innebar 50 procent längre expononering av fotopappret och därmed längre ledtider...

ANNONS
Götaplatsens Foto