ANNONS
Annons

Istället för batteri?

Produkter
(logga in för att koppla)

bissmark

Aktiv medlem
Jag har letat på nätet men inte hittat vad jag söker.

Gäller Canon 7D

Finns det någon form av adapter till kameran (att sätta i batterifacket) som gör att man kan köra på nätspänning?
Alltså, någonting som man pluggar i vägguttaget och sedan direkt in i kamerans batterifack?
Om det finns, vart hittar jag det?

Har kopplat kameran till datorn och tar bilderna mha datorn.
Problemet är att det äter mer batteri än vanligt eftersom jag kör med live-view med kameran kopplad till datorn.

Tanken är att kunna köra en "studiosession" för hobbybruk utan att behöva avbryta för att ladda batteriet i 2 timmar...

Senast ändrad:
Fortfarande ganska rejält mycket dyrare och krångligare än att köpa ett tredjepartsbatteri (för runt 200 kr) att ha och byta med.

Jag har letat på nätet men inte hittat vad jag söker.

Gäller Canon 7D

Finns det någon form av adapter till kameran (att sätta i batterifacket) som gör att man kan köra på nätspänning?
Alltså, någonting som man pluggar i vägguttaget och sedan direkt in i kamerans batterifack?
Om det finns, vart hittar jag det?

Har kopplat kameran till datorn och tar bilderna mha datorn.
Problemet är att det äter mer batteri än vanligt eftersom jag kör med live-view med kameran kopplad till datorn.

Tanken är att kunna köra en "studiosession" för hobbybruk utan att behöva avbryta för att ladda batteriet i 2 timmar...

Varför inte köpa ett 2-pack batterier från kaffebus? http://www.kaffebrus.com/
Du kan få 2 st "pirat" för lite mer än halva priset jämfört med vad 1 original kostar.
Jag har själv två av dessa till min 7D och batterigreppet. Funkar exakt som originalbatterierna!
Sök efter "LP-E6" på startsidan så hittar du dem.
Då slipper du dessutom sladden till batterieliminatorn plus att extra batteri aldrig är fel att ha.

Varför inte köpa ett 2-pack batterier från kaffebus? http://www.kaffebrus.com/
Du kan få 2 st "pirat" för lite mer än halva priset jämfört med vad 1 original kostar.
Jag har själv två av dessa till min 7D och batterigreppet. Funkar exakt som originalbatterierna!
Sök efter "LP-E6" på startsidan så hittar du dem.
Då slipper du dessutom sladden till batterieliminatorn plus att extra batteri aldrig är fel att ha.

Har funderat på "piratbatterier" också.
Men hur är det nu, kan kameran kommunicera med batteriet? Vill minnas att jag har läst att det kan bli lite strul med det.
Som det är nu har jag inget BG till kameran, så det billigaste för mina behov just nu hade varit en nätadapter ca 850:- på billigaste stället.

Har även sett att det finns BG i "piratversion", någon som har provat?
De ligger på styvt halva priset...

Men hur är det nu, kan kameran kommunicera med batteriet? Vill minnas att jag har läst att det kan bli lite strul med det.
Som det är nu har jag inget BG till kameran, så det billigaste för mina behov just nu hade varit en nätadapter ca 850:- på billigaste stället.

Du behöver väl inget BG för dina ändamål? Allt du behöver är väl två batterier, ett som laddas medan de andra sitter i (så du kan fota utan avbrott)?

De där från kaffebrus var dyra. Jag köpte själv dessa idag (blev påmind av att ha läst din tråd):

http://cgi.ebay.com/2X-Decoded-Battery-fr-Canon-5D-Mark-II-7D-60D-LP-E6-B9J-/330505970856?pt=Batteries_Chargers&hash=item4cf3b0e4a8

2 st för drygt 200 spänn inklusive frakt. Jag har köpt en hel del grejer från den killen tidigare och det funkar alltid bra och håller hög kvalitet. Jag har köpt två batterigrepp från honom och det har varit jättebra kvalitet för pengarna.

Strulet du tänker på är att tidigare piratbatterier inte kunde kommunicera med kameran och krävde en separat laddare (jag har även dessa). Det var iofs inga jätteproblem, men det har lösts nu till nya generationens "pirater".

Ja, kameran kan kommunicera med piraterna. Precis som för originalbatterier så visas antal exponeringar och uppladdningsprestanda för båda batterierna.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.