Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Istället för en analog F1??

Produkter
(logga in för att koppla)

SallyIV

Aktiv medlem
Hej!

Ny här, hoppas detta är rätt del..

Jag har en fråga

Först min bakgrund

Jag är van vid att jobba med spotmätning, skärpedjup och ytterst sällan använda blixt, ta inomhus med pressad TriX till 6400 ASA och Ektachrome till 1600. Kameror är Canon F1, litet Hasselblad och Sinar. Lunasix för ljusmätning, men utomhus inte sällan bara gjord efter grad av molnighet (ni minns kanske info på filmpaketen..).
Jag är nog I princip motsats till en modern digitalkamera med menyönivåöverflöd..

Sedan nuläge
Jag har på senare tid inte kört med min F1, har en Kodak P880, köpt för 24mm och att zoom var manuell. Är nöjd i stort men blir tokig på långsamheten.

OCH - Det jag vill ha hjälp med är:

Finns det en digital som ger det F1 ger, tydlig sökare, ljusmätning med visare för bländare och ljusvärde, spotmätning och vred för slutarhastighet? Mer behöver jag tmf inte. Bortse från pris i detta läge.


Jag är inte alls intresserad av typ 35 motivtyper för ansikten / 89 menynivåer för det ena och det andra, skakelimination genom att ändra ISO, kontinuerlig af etc etc.

Det är givetvis ett krav att slutarfördröjning är som på F1, nästan 0,0, dvs ett tryck så är bilden tagen.. Jag utgår från att vi talar hus som tar manuella inställningar, dvs inga elmotorer.

Jag behöver er samlade klokskap! Jag vill inte missa mer motiv!

Tack på förhand!

-Jörgen
 
Ser att du bor i fjollträsk så det finns säkert någon stor fotobutik inom rimligt avstånd till dig. SÅ gå in och kolla om det finns något som passar dig.
 
Den digitala systemkamera som är mest lik en gammal analog SLR i hantering är nog Panasonics första DSLR - DMC-L1 (samma som Leica Digilux 3). Men jag tror inte sökaren hos den är speciellt bra.

Dessutom har den utgått och finns bara att få tag på begagnad, men Leica objektivet den såldes med ska visst vara väldigt fint.
 
!D serien

För att få till riktigt kort responstid/"shutterlag" så är det 1D serien som gäller.
Har själv ett beg 1D mkII, som är löjligt snabb i reaktion, och har riktigt stor och ljusstark sökare, som dessutom visar värde för både slutartid och bländare.
Samt även visar om du har under eller överexponering (användbart när man kör helmanuellt, vilket jag själv gör rätt ofta).

xxD och xxxD serierna har längre "shutterlag".

Mitt tips är att du försöker hitta något hus i 1D serien som du kan få chansen att känna på ordentligt.

Självklart finns spotmätning (+ ytterligare tre mätmetoder).

Kan du tänka dig beg utrustning, så går det att få tag på både 1D mkII och 1D mkIII till schysta priser.

Det enda problemet är väl ISO 6400, som går att uppnå genom digital "pressning", vilket funkar ok på mkIII, men inte är att rekomendera på mkII.
 
På det flesta av dagens digitala systemkameror följer automatiska lägen med. Men det är ju inte värre än att man kan ha ratten inställd i sammaläge och inte bry sig om den.

För att fatta mig kort så tror jag en EOS 5D med ett 20 2.8 eller liknande 24 2.8 tex och ett fast 100 2.0 skulle vara susen. Kamerahuset säljs för 10k begagnat ungefär.
 
Hej!

Jag tror att du har svårt att hitta en "manuell" digitalkamera som är så "avskalad" som du önskar, kanske ska du kika på Leica för att komma i närheten...men jag har egentligen ingen erfarnhet mer än hörsägen...

Själv körda jag med en Nikon FM2 när jag plåtade analogt och uppskattade mycket den mycket. Just för dess enkelhet.

Första digitala spegelreflexen blev en Nikon D70, med liten sökare och cropfaktor och motivprogram m.m. inte så spännande...

Klev sedan över till en Canon 5D med fullformatssensor.
Det var en milsvid skillnad och jag kände mig mer hemma...
Dock har den en hel del finesser men inte alls några motivprogram eller annat larv. Den har en stor sökare och den går att anpassa vad gäller hur autofokus ska funka m.m.
Den har rattar på kamera huset där du kan styra bländare och tid, men inte som de klassiska vreden...

Så, du har nog svårt att hitta en kamera som är så nära en "gammal analog" men 5D är en bra bit på väg...

...och så finns ju 1DsmkIII förståss...

Nu är ju 5D gammal och ersätts av en nyare variant, men de är nog hyfsat lika...

mvh / Peter
 
Man tackar för snabba svar!

Hmm, Låter som om Wibergs i Stockholm kan vara ett besöksalternativ, de har tydigen Leica Digilux3 kvar (farsan som har kört sin M3 sedan 19xx skule ju jubla..) eller en D1/D5.

Tack, jag hör av mig -skall till Seoul om en dryg vecka så vi får se om de blir nått där.!

Såg att D1 MkIII går på 3 724 USD..

-Jörgen
 
ANNONS