Annons

jämföra ICC-profiler?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
hej!

Jag har en EyeOne Display2 och har kalibrerat min PowerBook-skärm. Jag är nyfiken på hur stor del av Adobe RGB och sRGB min PB kan visa. Jag har kollat lite i ColorSync Utility (Mac OS X), och visst, man kan ju få en grafisk representation av varje kulörrymd. Men jag skulle vilja "lägga dem på varandra" för att kunna se var min skärm "slutar", alternativt kunna få lite info i procent.

Det är också så att jag är precis på väg att köpa en extern skärm för att få aningens bättre tillförlitlighet i min bildbehandling. Jag kan inte motivera en Eizo-skärm i mitt företag så jag nöjer mig med en billigare skärm, kanske en Philips 200W6CS, som fått bra kritik bl a här på fotosidan. Det hade ju varit mycket roligt om man kunde få lite hard facts på hur mycket bättre skärmen är gentemot PB-skämen! Bang for buck, ni vet.

Finns det ett program för OS X som gör detta?

timeUnit skrev:
hej!

Jag har en EyeOne Display2 och har kalibrerat min PowerBook-skärm. Jag är nyfiken på hur stor del av Adobe RGB och sRGB min PB kan visa. Jag har kollat lite i ColorSync Utility (Mac OS X), och visst, man kan ju få en grafisk representation av varje kulörrymd. Men jag skulle vilja "lägga dem på varandra" för att kunna se var min skärm "slutar", alternativt kunna få lite info i procent.

Det är också så att jag är precis på väg att köpa en extern skärm för att få aningens bättre tillförlitlighet i min bildbehandling. Jag kan inte motivera en Eizo-skärm i mitt företag så jag nöjer mig med en billigare skärm, kanske en Philips 200W6CS, som fått bra kritik bl a här på fotosidan. Det hade ju varit mycket roligt om man kunde få lite hard facts på hur mycket bättre skärmen är gentemot PB-skämen! Bang for buck, ni vet.

Om du har Photoshop av senare modell kan du jämföra din egen bildskärmsprofil med andra.

Ta en färgrik bra bild och kryssa i under VISA tryckbarhetsvarning. Gå sedan till egen , där kan du nu välja olika profiler. Välj exv S-rgb eller någon mindre som e-srgb. Det gråa fältet som uppvisas visar vad som ligger utanför och inte kan återges i den mindre profilen.
Här kan du även jämföra med din bildskärmsprofil som du har skapat. Bildskärmsprofilen är oftast den snävaste jämfört med exv en cmyk profil för glättat papper eller din skrivarprofil. Det betyder att du inte kan se vissa färger/ nyanser som exv kommer med vid utskrft.

Mikael

Kolla in http://www.iccview.de/ där du kan jämföra olika profiler mot varandra. Dels finns fördefinierade, och dels kan du ladda upp egna.
Kräver dock en VRML viewer, och där kan jag rekommendera BLAXXUN-viewer.

Resultat blir detta. Här är det AdobeRGB i färg, och sRGB i rutnät. Du kan välja fritt vad som ska vara vad och lite andra saker.

Bilagor

• profile.jpg
    profile.jpg
    22.8 KB · Visningar: 309
timeUnit skrev:
hej!

Det går att jämföra i OS X
Nu har jag dock inte exakt koll men har för vi att det finns en knapp som heter "jämför"

Ja där var det! ColorSync Utility, välj en profil, klicka på lilla pilen och välj "hold for comparison".

iccview.de var ju grymt också.

Tack allihopa!

timeUnit skrev:

Om du vill lära dig något om färghantering och profilering finns det inget bättre program än ColorThink. Du hittar det på www.chromix.com men kolla igenom hur du använder programmet, för det finns så mycket funktioner som det tar ett bra tag att hitta.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto