Annons

Jämförelser olika objektiv för porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja ha lite synpunkter på följande objektiv för porträtt. Jag är ute efter två objektiv varav ett ska vara lite längre och ett ska vara kortare.

I den kortare regionen skulle jag vilja ha synpunkter på 50/1,4 VS. 85/1,8.

I den längre regionen står valet mellan 135/2 och 100/2 (alternativt att byta ut 100/2 till 100/2,8 Macro för att slå två flugor i en smäll)

Vad har ni för synpunkter på kvalitet, oskärpa m.m.? Visst, 135/2:an är mer än dubbelt så dyr än 100/2, men det kanske är värt det?? Jag uppskattar byggkvalitet. Alla synpunkter och tips är välkomna och mottages med stor tacksamhet!

Mvh //Peter

edit: Objektiven kommer sitta på en 10D

Det här med "porträttobjektiv" har nyligen diskuterats här. Som du märker finns det olika åsikter om vad som är "bäst". Optiskt sett är de objektiv du nämner mycket bra eller utmärkta. Vad gäller brännviddsval är det en fråga om tycke och smak och hur man tar porträttbilder (snäva ansiktsbilder, hel-/halvkropp).

Jag älskar mitt 135 2L, har även kompletterat med en 70-200 4L för de tillfällen då jag behöver zooma. Båda är skarpa från största bländaren och bokehn från 135an är helt fantastisk. Har inte hunnit testa 70-200 tillräckligt för att kunna uttala mig om denna men vad jag sett på nätet är även denna fin. Dock får man vad man betalar för när det gäller 85 1.2L och 135 2L. Det är helt fantastiska gluggar.

Andreas

Anden skrev:
Jag älskar mitt 135 2L, har även kompletterat med en 70-200 4L för de tillfällen då jag behöver zooma. Båda är skarpa från största bländaren och bokehn från 135an är helt fantastisk. Har inte hunnit testa 70-200 tillräckligt för att kunna uttala mig om denna men vad jag sett på nätet är även denna fin. Dock får man vad man betalar för när det gäller 85 1.2L och 135 2L. Det är helt fantastiska gluggar.

Andreas

Tack för dina synpunkter!
Jag funderar just nu på att skaffa 50:an och en 85:a (doch en 85/1,8 istället för 1,2 som du har) och avstå lite med 135:an... Det gör ont i hela kroppen att säga så med tanke på hur tokskarp 135:an är. Jag har sett testbilder och jag blir nervös i hela kroppen. Men jag tror att jag har större användning av de kortare brännvidderna just nu efterom jag klarar mig ganska bra med min 70-200/2,8L IS som alternativ till 135:an. Dock har den ju sämre ljusstyrka, men en relativt snygg oskärpa!

Låter det vettigt att resonera så? Eller är jag dum?

MVH /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto