Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jämngrå, felaktiga kopior!

Produkter
(logga in för att koppla)

Disa Ö.H

Medlem
Står inne i labbet nu, ngt som aldrig förr hänt upprepar sig. Bilden blir grå, på provremsan kommer inga kontraster fram, inget vitt, inget svart. Bara jämngrått. Detta trots att negativet är bra exponerat och enligt kontaktkopian innehåller både svart och vitt i ganska kraftiga kontraster. Jobbar med ilford plastpapper, multigrade. Kör på 4: ans grad.
Vad kan detta bero på? verkar inte heller som att pappret är slöjat el skadat.

Någon?
 

mipert

Aktiv medlem
Tja, ljusläckage eller dfel mörkrumsljus.

Var det inte du som tagit över din fars gamla grejer? Mörkrumsljus slarvas det mycket med.

Men det kan vara annat också förstås...
 

Disa Ö.H

Medlem
vad kan det vara? Jag jobbar nämligen på skolan nu, med "riktigt bra" grejer. Testade just att kopiera ett neg som förut blev fint, men nu bara jämngrått. pappret ser flammigt ut.
 

RolandM

Aktiv medlem
Disa Ö.H skrev:
vad kan det vara? Jag jobbar nämligen på skolan nu, med "riktigt bra" grejer. Testade just att kopiera ett neg som förut blev fint, men nu bara jämngrått. pappret ser flammigt ut.

Arbetsgången?

Framkallare
(ev stoppbad)
Fixerbad
Sköljning

Kan det tänkas ha kommit fixervätska, eller stoppbadsvätska i framkallaren?

Kan emulsionen hamnat på fel sida när du exponerade?

Rödfiltret framför lampan på kopieringsmaskinen var den borttagen?
 

Disa Ö.H

Medlem
Kanske har vätskorna "smittat av sig", men andra kopior framkallas fint och även denna ser ok ut på testremsan nu (inga tider el dyl. har ändrats).
Kanske beror det på ngt sätt på förstoringsapparaten.

TACK för hjälpen!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
kanske det här

Jag tror på något av följande:
1. För kraftigt ljus i kombination med att du avbryter framkallningen innan bilden är färdig. (bilden ska ligga kvar i framkallaren tills det inte händer så mycket mer.

2. ljusskadat papper eller gammal framkallningsvätska
 
ANNONS