Annons

Jag är en latmask!

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Lat som jag är, orkar jag inte ta upp manualen till min kamera och läsa mig fram. Jag har en Nikon D100, och har ett problem gällande auto-fokuseringen. När jag har exempelvis mittfältet markerat som fokus, men vill att objektet ska vara någon annan stans på bildytan, blir det fel. Jag sätter fokus på objektet genom att hålla in nedtryckaren halvvägs. Sedan när jag flyttar kameran så att objektet hamnar någonstans på sidan, blir detta oskarpt eftersom kameran automatiskt ändrar fokus till det nya som det markerade fältet har hamnat på. Med min vanliga fotokamera så kunde jag låsa fokus genom att hålla in avtryckaren halvvägs, och sedan flytta kameran hur jag ville utan att fokus tappades. Finns det något sätt att låsa fokus på, på Nikon D100?

Hjälp denna latmask!
 
Alternativ 1: RTFM

Alternativ 2: Sätt kameran till "one-shot"-autofokus (eller vad nikons motsvarighet nu heter).
 
Era bovar!

Tack för den fantastiska informationen angående RTFM. Men huvudfrågan är fortfarande viktigast!
 
Fucking Manual

Orka öppna den plastigt hala manualen som inte ens har någon svensk översättning, och med svettiga fingrar halka omkring bland de hundratals sidorna. Så jobbigt. Ilandsproblem. :)
 
Justus är kung!

Justus har löst mina problem, för detta borde jag kyssa hans fötter minst två gånger i veckan resten av mitt liv. Tack! Ni andra kan ju fortsätta disskutera om "f":et står för Fucking eller Fine.
 
M
Manual Focus
Focusing is carried out using the focus ring on the lens, the focus indicator on the viewfinder status bar will indicate 'o' when the manually focused subject distance matches that calculated by the camera's AF system.

S
Single servo AF (focus priority)
If the subject is stationary, the camera focuses when the shutter release button is pressed halfway. Focus remains locked while the shutter release button is held in this position (focus lock). The shutter can only be released when the in-focus indicator is displayed.

C
Continuous servo AF (release priority)
The camera adjusts focus continuously while the shutter release button is pressed halfway, automatically tracking moving subjects (focus tracking). The shutter can be released at any time, whether or not the camera is in focus (release priority). Focus is not locked when the in-focus indicator is displayed.


Ställ den på S så borde det ordna sig.

edit: för sent.
 

Bilagor

  • untitled-1.png
    untitled-1.png
    23.7 KB · Visningar: 267
Jag vet inte hur det är på F100 men på min gamla FE2 fanns det en liten knapp nertill som man med hjälp av lillfingret kunde låsa fokusen.

Med pekfingret låste jag exponeringen och med lillfingret fokusen. Det gick blixtsnabbt att komponera om bilden och trycka av. Man kände sig som en dragspelare.
 
ANNONS