Annons

Jag behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderhamns-fotograf

Aktiv medlem
Hej.
Jag ska skaffa en konverter till min Fuji Finepix S 5000.

I texten på hemsidan står det:

När denna konverter TL-FX9 sätts på ett zoomobjektiv förändras dess brännvidd mot längre tele med faktorn 1,5. Adapterring AR-FX9 medföljer.

BETYDER DET ATT ZOOMEN GÅNGAS 1,5 PÅ MIN KAMERA?

Vill du se den så kan du titta på:

http://www.fujifilm.se/templates/ProductInfo____701.aspx?category=2&subproductID=764

Bilagor

• tlfx9b_270.jpg
    tlfx9b_270.jpg
    25.3 KB · Visningar: 398
Zoomen förändras inte.

Orignal har du 10x zoom (37-370mm).Med 1,5x konverter ökas brännvidden 1,5 ggr.

Med konverter har du alltså (37x1,5mm)-(370x1,5mm), dvs 55.5-555mm brännvidd.

Zoomen är alltså fortfarande 10x, eftersom att zoomen anger skillnaden mellan kortaste och längsta brännvidd på objektivet.

Om du menar att du når längre så har du rätt. Det gör du. Med 1.5 ggr det du hade förut.

Jag kanske var lite otydlig.

Med en 1,5ggr konverter kommer du 1,5ggr "närmare" motivet.

Zoom säger inget om hur hög förstoring du har. Brännvidden talar om hur "nära" du kommer.

Tex så har ett fast 600mm superteleobjektiv bara 1x förstoring, eftersom att det bara har en brännvidd.
Ett 15-30mm objektiv har 2x förstoring, eftersom att längsta brännvidd(30mm) är 2ggr längre än kortaste brännvidd(15mm).

Det senare har alltså dubbelt så hög zoom, men man kommer fortfarande 20ggr "närmare" med det förstnämda.

Annan zoom kan du inte få. Sätter du på en konverter ändras kortaste och längsta brännvidd lika mycket, vilket betyder att zoomen är den samma.

Återigen. Zoom anger skillnaden mellan kortaste och längsta brännvid. Ditt objektiv har kortaste brännvidd 37mm, och längsta 370mm. 370mm är 10ggr längre än 37mm, alltså har det 10x zoom.

Jag har ingen erfarenhet av pressfoto, men skruvar du på en 1,5x konverter så kan det bli jobbigt om du hamnar för nära motivet.
Har du konvertern på är din minsta brännvidd 55mm, och då måste man stå en bit ifrån motivet om man vill ha med allt.

Menas det?

Menas det typ att den jobbar sj hela tiden att ändra "typ zoom" så att jag kommer så nära det jag vill som möjligt?
Att den typ zoomar sj!?? inte zoom men jag hittade inte någon annat ord för det?

(Medan jag skrev det här ser jag att det kommit in fler inlägg. Jag förstod tyvärr inte ditt sista inlägg!)
Men jag laddar up det här ändå:

Menar du: Kommer jag, som det verkar, närmare med en 1.5 konverter, är svaret ja.
Du kommer 1.5 gånger närmare. (Fotografer tycker inte om att säga att man kommer närmare, men det skiter vi i just nu. Det är klart att du inte kommer närmare, men det ser väldigt mycket ut som det i alla fall!)

Som det NU är kommer du närmast när du zoomar så att din BRÄNNVIDD är 370mm. Objektivet är som längst, eller hur?
När du ser ut att var som längst bort från det du fotograferar är objektivet som minst och din BRÄNNVIDD är då 37mm.
Alltså: När bilden ser nära ut har du LÅNG brännvidd. (I dit fall 370.)
När bilden ser 'långt borta ut' har du KORT brännvidd. (I ditt fall 37mm)

Att ditt objektiv är ett zoom-objektiv betyder alltså bara att du kan glida från den ena bilden till den andra alldeles steglöst. Förr fick man ha olika objektiv för 37mm, 50mm, 75mm, 100mm, 120mm, 150mm, osv. Du ser att det är mer praktiskt med zoom. Den tar dig från BRÄNNVIDDEN 37 till 370 utan att du behöver byta objektiv. Du kan ändra din BRÄNNVIDD utan besvär!

Sätter du på konvertern 'gångas' allt med 1.5 (en och en halv gång. Alltså typ: du får ett och ett halvt äpple, jämfört med ett äpple som du har nu).

När du då tittar i kameran och du är som längst bort är din BRÄNNVIDD 55.5mm (du kan zooma in lite på din nuvarande zoom och se var det ligger. Det finns små siffror uppe på linsen som visar var brännvidden 55mm är).
När du sedan zoomar in som mest blir din nya zoom (med konvertern) 555mm. Det kan du inte finna på din lins idag. Du kommer alltså in en bit 'närmare' än du gör med din zoomlins utan konverter.
Du blir som en paparazzi och kan fotografera folk på väldigt långt håll! Men det är en typ av journalist-fotograf jag hoppas att du inte tänker på att bli! Man kan fotografera fåglar och skygga djur med en sådan lång brännvidd också. Man 'kommer närmare' utan att störa djuren.

Med konverter blir det ETT problem: det blir svårt att hålla kameran stilla med bara handen. Det blir ju mer 'kikareffekt' - och du vet kanske hur svårt det är att hålla en kikare stilla!
Ett stativ är därför viktigt om du ska köra med en konverter och zooma till brännvidden 555mm!

Blev de här begripligt, Jens?
Mvh
/Gitte

Japp tack!

Tack för dina ord.
Jag förstår att jag kommer närmare mitt mål i kameran.
Jag vill fota mycket press för jag tycker att det är kul.
Ska fota telexempelt junior sm i friidrott i sommar.
Har jag nytta av den tex då?
Är det bra att ha den om man står en bit i från och det rör sig.??

Om du skulle ha samma kamera som jag och gillar att fota press.
Skulle du köpa den här konverten om du hade pengar tilldet?

/Jens@

Jag vet inte om jag skulle göra det, Jens!
Du vill fota rörliga saker, och det blir lite svårt att göra det på fri hand med en så lång brännvidd (555mm).
Redan med dina 370mm måste det vara lite småknepigt att få det helt skarpt, eller hur?
Att fota med stativ är ju också rätt svårt om man ska fota rörliga saker. Ett enbensstativ skulle i så fall vara det bästa. Då har man rörlighet, men kan också få det hyggligt stadigt.
Men är det alltid bäst att tänka 'mer grejer'? Kanske bättre att tänka på vilka bilder man kan ta med det man har?

Det vill säga: kanske det vore bättre att försöka tänka ut sätt så att du SJÄLV faktiskt kan komma närmare när du fotar? Du har ju redan 370mm och det är ju en fin tele-effekt du får med det!
Om du kan planera noggrannt och se vilka bilder du vill ha - så kan du kanske vara på plats och ta just det rätta. Målet? Hoppgropen? Ribban vid höjdhoppet?..osv.

Ett tips jag kan ge (som jag fått från en sportfotograf som säljer bilder till stora engelska tidningar) är att ta bilder under uppvärmningen. Då är det inte så mycket trängsel, då kan man se vilka rörelser sportarna upprepar och avgöra precis var dom kommer att vara; typ tennis-servar, som dom tränar om och om och om igen!) och då kan man få en uppfattning om hur ljus och sådant kommer att vara. Man kan ställa sig så man inte får störande bakgrund, osv.

Om man tar en bild av tex. en tennisspelare som slår en serve under uppvärmningen och den spelaren sedan vinner - ja, har man då den bästa bilden betyder det inget att bilden inte är tagen under själva matchen. Det räcker med att det är det rätta sportstillfället!
Det här gäller säkert andra sporter också!
Ibland är de bästa bilderna inte just från själva tävlingen heller, utan kanske 'kringbilder' när sportstjärnorna gör något annat! Kramar varann, förtvivlar, är glada när någon annan av stafettkamraterna går i mål.
Ibland står dom vid skyltar och sådant som visar precis att bilden var taget vid ett speciellt evenemang. Bilden får större värde en gång i framtiden när sportaren vinner olympiskt guld!
Då drar Jens fram sin bild av den personen från junior-SM 2005 - guldkorn!
Sök en ANNORLUNDA bild!
Det tror jag du har större glädje av än konvertern! (Hoppas någon annan kan komma med råd här också. Man har ju olika åsikter. Och jag har ju inte fotat sport!)
/Gitte

TACK!!

Tack för alla era svar.
Jag har nu bestämt mig för att beställa den i morgon.
Får väll se om den är någe bra, skriver väll några rader här och berättar.
:)
/Jens@

Bilagor

• tlfx9b_270.jpg
    tlfx9b_270.jpg
    25.3 KB · Visningar: 155
ANNONS
Götaplatsens Foto