(Medan jag skrev det här ser jag att det kommit in fler inlägg. Jag förstod tyvärr inte ditt sista inlägg!)
Men jag laddar up det här ändå:
Menar du: Kommer jag, som det verkar, närmare med en 1.5 konverter, är svaret ja.
Du kommer 1.5 gånger närmare. (Fotografer tycker inte om att säga att man kommer närmare, men det skiter vi i just nu. Det är klart att du inte kommer närmare, men det ser väldigt mycket ut som det i alla fall!)
Som det NU är kommer du närmast när du zoomar så att din BRÄNNVIDD är 370mm. Objektivet är som längst, eller hur?
När du ser ut att var som längst bort från det du fotograferar är objektivet som minst och din BRÄNNVIDD är då 37mm.
Alltså: När bilden ser nära ut har du LÅNG brännvidd. (I dit fall 370.)
När bilden ser 'långt borta ut' har du KORT brännvidd. (I ditt fall 37mm)
Att ditt objektiv är ett zoom-objektiv betyder alltså bara att du kan glida från den ena bilden till den andra alldeles steglöst. Förr fick man ha olika objektiv för 37mm, 50mm, 75mm, 100mm, 120mm, 150mm, osv. Du ser att det är mer praktiskt med zoom. Den tar dig från BRÄNNVIDDEN 37 till 370 utan att du behöver byta objektiv. Du kan ändra din BRÄNNVIDD utan besvär!
Sätter du på konvertern 'gångas' allt med 1.5 (en och en halv gång. Alltså typ: du får ett och ett halvt äpple, jämfört med ett äpple som du har nu).
När du då tittar i kameran och du är som längst bort är din BRÄNNVIDD 55.5mm (du kan zooma in lite på din nuvarande zoom och se var det ligger. Det finns små siffror uppe på linsen som visar var brännvidden 55mm är).
När du sedan zoomar in som mest blir din nya zoom (med konvertern) 555mm. Det kan du inte finna på din lins idag. Du kommer alltså in en bit 'närmare' än du gör med din zoomlins utan konverter.
Du blir som en paparazzi och kan fotografera folk på väldigt långt håll! Men det är en typ av journalist-fotograf jag hoppas att du inte tänker på att bli! Man kan fotografera fåglar och skygga djur med en sådan lång brännvidd också. Man 'kommer närmare' utan att störa djuren.
Med konverter blir det ETT problem: det blir svårt att hålla kameran stilla med bara handen. Det blir ju mer 'kikareffekt' - och du vet kanske hur svårt det är att hålla en kikare stilla!
Ett stativ är därför viktigt om du ska köra med en konverter och zooma till brännvidden 555mm!
Blev de här begripligt, Jens?
Mvh
/Gitte