Annons

Jag får ibland mörka hörn/vignetting med 430EX ii blixt och 15-85 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Shompis

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har nyligen inhandlat en Speedlite 430EX ii blixt till min kamera som jag sen använder med en 15-85mm EF-S objektiv.

I vissa fall så får jag små mörka hörn i högra rutan som syns ganska klart. Jag har läst lite om att objektiven vidvinkel överskrider det blixten klarar av så får man detta fenomen. Men vad jag sen har läst är att om man använder sig utav en APS-C sensor kamera så ska blixten förstå det (jag får en liten "film ruta" på blixtdisplayen) och sen anpassa sig. Blixten klarar av som vidvinkligast 24mm på en 35mm kamera, omräknat 15mm på en APS-C? Jag har testat med den där plastgrejen på blixten och det blev marginellt bättre med brännvid 15mm 3.5f. Annat fenomen är att jag har sett detta en gång också i 85mm 5.6f, och det såg värre ut och jag hade bouncat blixten upp 30 grader, avstånd var 2 meter til vägg och motiv. Jag ser detta fenomen med vit eller välidgt ljust bakgrund.

Så är men enbart i högra hörnen på 85mm, http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/canon_1585_3556is_50d/vig_15mmf35.jpg

Jag vet också att denna objektivs största svaghet är just vignetting (vad heter det på svenska?). 1.5EV förlorad ljus i hörnen på 85mm, -2.5EV 15mm och -1EV i resten av brännvidderna. Det kanske förstärks av blixt?

Jag har inga bilder just nu dessvärre. Bilder säger ju så mycket mer.

Peripheral illimunation fix i DPP verkar fixa det mesta bra tycker jag annars.

Något att oroa sig för? Utan blixt ser jag knappt någon vignetting ända tills jag gör peripheral illumination fixen i DPP och jämför bild med bild och även då är det svårt att se större skillnader.
 
Senast ändrad:

Anders Östberg

Guest
Blixten pekar kanske inte helt rakt, så du får ojämn belysning och lite mindre ljus på ena sidan?
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Det kan vara så. I fallet med 15mm testerna jag gjorde så hade jag blixten rakt på. Om blixten inte är rak på milimetern, kan det då skapa detta fenomen? Nu är mitt minne inte så bra, men jag undrar om jag inte har sett samma fenomen med den inbyggda blixten också. D.vs. längst upp i högra hörnet aningen mörkare.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vinjettering kallas det på svenska.

Det är väldigt vanligt att blixtar inte håller ljusstyrkan fullt ut ända ut i hörnen. Jag har varken just den blixten eller just det objektivet, så jag kan inte testa samma sak rakt av.
Även om blixten sitter rakt kan ju reflektorn i blixten hamnat en aning snett. Men om detta även gäller den inbyggda blixten stämmer inte det, förstås. Å andra sidan klarar de inbyggda blixtarna inte av 15 mm, såvida du inte har en 7D. Har inte kollat om det står vilken kamera du har i din profil.
 

Anders Östberg

Guest
Tror jag läst att sensorn i en del kameror inte sitter absolut centrerat i förhållande till objektivet (låter kanske inte som den mest troliga förklaringen här ska erkännas), och om det är fallet så kan det säkert också ge en ojämn vinjettering.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Jag har en 50D. Inget som direkt stör mig, men man vill ju inte att man har en defekt kamera eller blixt.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Hej,

Lite exempel:

I denna har ingen blixt använts, och vinjetteringen ser väl så ut som den bör enligt specifiaktionerna.


Rejäl vinjettering. Det finns en dörr och ett skåp till höger som inte syns, och jag bouncade blixten uppåt 30 grader. Kameran är tiltat lite uppåt ocksp. Kanske allt detta bidrog till en ökad vinjettering?


Också bouncat blixten upp 30 grader, men här är kameran en aning tiltad nedåt istället.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag tycker att även den bild som är tagen utan blixt har mer vinjettering till höger än till vänster.
Har du motljusskydd på objektivet?

Vid 15 mm brännvidd ska det inte mycket osymmetri till i blixtreflektorn för att du ska få den effekt du ser. Men om du studsar blixten borde det jämna ut sig rätt bra.

Kanske en kombination mellan blixt- och objektivsymmetri?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Helt normalt för vidvinkel och användandet av blixt. Särskilt när du pressar till det yttersta. Räcker att du sätter den på 16 eller 17 mm så blir det genast bättre och ännu bättre blir det när man bländar ner.
Brännvidden över 15 mm gör att blixten klarar belysa området.
Nerbländning motverkar objektivets defekter.

enklast ser man detta fenomen på tex 10-20mm objektiv och testar de olika brännvidderna trots man har en bra blixt med bouncer.

/Stefan
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Tänkte inte på att nedblända. Ska göra det.

För övrigt är bilderna 85mm.. Och där är objektivet näst svagast, efter 15mm d.v.s.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Uppdatering:

bländade ned från 5.6f till 7.1f på 85mm och det mesta av vinjetteringen försvann. För skojs skull testade jag att fota samma väggmotiv utan blixt, vanligt men sen också vridit kameran runt 180 grader, På båda bilderna så är det vinjettering på högra sidan av väggen. Observera att jag då menar på högra sidan av bilden när jaf fotar normalt och vänstra sidan av bilden kameran vriden 180 grader. Vad kan detta bero på? Skuggor som kommer in i objektivet? Det nämndes in en av dessa andra diskussionstrådar på ett annat forum angående vinjetteringen på 15-85 objektivet.
 

Lawson

Aktiv medlem
Uppdatering:

bländade ned från 5.6f till 7.1f på 85mm och det mesta av vinjetteringen försvann. För skojs skull testade jag att fota samma väggmotiv utan blixt, vanligt men sen också vridit kameran runt 180 grader, På båda bilderna så är det vinjettering på högra sidan av väggen. Observera att jag då menar på högra sidan av bilden när jaf fotar normalt och vänstra sidan av bilden kameran vriden 180 grader. Vad kan detta bero på? Skuggor som kommer in i objektivet? Det nämndes in en av dessa andra diskussionstrådar på ett annat forum angående vinjetteringen på 15-85 objektivet.
"Konstruktionen är defekt? http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=33983929"
Du har väl redan hittat svaret.
Någonstans i konstruktionen sitter något snett.

Micke.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Definitivt något problem med denna objektiv, speciellt i läget 15mm med eller utan blixt. Testade f stop 16 och 22 i 15mm och nu ser man en liten men intensiv mörkblåaktighet i högra övre hörnet. Så fort jag ändrar till 16mm och mer så försvinner detta fenomen.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
New findings!

Om jag manuell fokuserar mot närmanste/macro, så kan jag se dessa skuggor i alla fyra hörn! Jag börjar nu se det i 17mm även om det är väldigt lite.

värsta scenario: focus to macro/nearest, 15mm focal length and f22.


 
ANNONS