Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag har fått blodad tand!

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Igår var jag ner och fotade en taxibil som vart påkörd av tvärbanan i alvik. Skyndade mig sen upp till jobbet och mailade alla tidningar jag kunde komma på. City och Expressen nappade (bilderna är med där idag). Men nu har jag fjärilar i magen. Wow, här sitter man som IT-konultajäkel när man kunde vara fotograf istället.

Några bra tips på hur man skall gå till väga för att "råka hamna" i fotosituationer lite oftare?

Jag har hört att en del frilansare har en polisradio för att höra om något av intresse händer.

Finns det några andra bra tips?

Ha ALLTID kameran med dig är nog ett bra tips, dock lite segt skulle jag tro =) grattis till bilderna, fick du pröjs för dom?

Rolig att du sålt bilder och att tidningarna nappade. Grattis!

Det normala för en frilansare är att lyssa på polisen och åka på sådna saker. Men tyvärr så är det ca 5-10 st fotografer ute hela tiden så det är inte lätt att få bilderna sålda. Det gäller att det är något som dom flesta tycker är för litet för att åka på men någon redaktör på en tidning tar upp det.

Igår hände det en massa saker i stockholm och det mesta blev bara en lite notis i tidningen. Jag var på två händelser som inte blev något mer en en lite notis.

På kvällarna kan man nästa alltid träffa en hel den fotografer som är och fikar på tex Lindhagensplan och bara väntar på att det ska hända något.

Det käns som det är chans att få sålda bilder på ca 10-20% av de fallen man åker på så det är inget som gör en rik!

Nu på sommaren verkar det som det är mer repotage i tidingarna och minde nyheter med bilder. Man vill vara på den säkra sidan på redaktionera att ha något att fylla tidningarna med så man skickar ut en reporter till något och har man kostat på det så måste man ju ta in det och då får nyheter som olyckor en liten plats i tidningarna och ofta bara blir en notis utan bild.

Jo men menar du att man kan lyssna på lokal snutradio där??

En annan sak jag undrar är när ni mailar ut bilder till tidningar för att höra med dom om dom e intresserade, hur stora bilder mailar ni ut och vad gör ni med bilderna för att dessa ej skall kunna gå att använda ÄVEN om dom tackar nej till publicering? ... kletar ner dom med vattenstämplar? ... sabbar kvaliten så den e oanvändbar?

Lundgren skrev:
Bilden dök upp på Aftonbladets hemsida igår.

Grattis!

Fredrik

Den bilden är inte tagen av mig, skulle tro att det var någon med kameramobil som stod där.

Min bild var med i Expressen (Stockholmsupplagan) idag, samt en 3x3 cm stor i City på sidan 2. Lite roligt att jag skickade en en 8.2-megapixelsbild som dom beskär ner till ett frimärke ;)

Bilderna jag sålde finns inte med på nätet vad jag kan se men det gör det samma. Jag har tidningarna här brevid mig.

Det där med shoutcast lät intressant... men jag undrar även jag var (adress) man kan lyssna på snuten.

Ventileit skrev:

En annan sak jag undrar är när ni mailar ut bilder till tidningar för att höra med dom om dom e intresserade, hur stora bilder mailar ni ut och vad gör ni med bilderna för att dessa ej skall kunna gå att använda ÄVEN om dom tackar nej till publicering? ... kletar ner dom med vattenstämplar? ... sabbar kvaliten så den e oanvändbar?

ladda hem winamp 5, leta upp kategorin "internet radio", skriv "polisradio" eller ngt sånt i sökfältet.

stockholm, borås och malmö finns.

Ventileit skrev:

Jag skickad enbart ett mail med text och talade om att jag hade bilder på händelsen och frågade om dom var intresserade. Expressen ville ha samtliga bilder för granskning/publicering så jag mailade dem i full storlek till dem.

City ville titta på bilderna innan dom tog ställning till något så dom mailade jag väldigt nedskalade varianter till. Dom fastnade för en och då skickade jag iväg den i full storlek.

Sen var det många små tidningar/websiter som gärna ville ha material men som inte kunde betala för det. Hur gör man med dessa? Skall man vara hygglo eller skall man ge dem kalla handen?

ph0tech skrev:
Jag skickad enbart ett mail med text och talade om att jag hade bilder på händelsen och frågade om dom var intresserade. Expressen ville ha samtliga bilder för granskning/publicering så jag mailade dem i full storlek till dem.

City ville titta på bilderna innan dom tog ställning till något så dom mailade jag väldigt nedskalade varianter till. Dom fastnade för en och då skickade jag iväg den i full storlek.

Sen var det många små tidningar/websiter som gärna ville ha material men som inte kunde betala för det. Hur gör man med dessa? Skall man vara hygglo eller skall man ge dem kalla handen?

Kalla handen för annars kommer man aldrig att få något betalt.

ph0tech skrev:

Personligen hade jag skickat dem material en(1) gång och endast en gång för att kunna ha med dem i ett CV.

Clouseau skrev:
Personligen hade jag skickat dem material en(1) gång och endast en gång för att kunna ha med dem i ett CV.

Jo det var väl nått i den stilen jag tänkte oxå. Jag menar... kul att kunna ha det på sin CV samtidigt som det kanske i framtiden kan leda till att dom köper bilder.

Jag får se hur jag gör...

ANNONS
Götaplatsens Foto