Annons

Jag har köpt ND-filter! Bildtips önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har blivit sugen på att prova riktigt långa slutartider och har äntligen slagit till på ett ND-filter med 10 stegs förmörkning. Vad kan jag få för kul effekter?

1. Min drömbild vore en folkmassa som "strömmar" tillsammans, till exempel upp för en trappa. Hur lång exponeringstid behövs?

2. Jag såg bilder där platser i stora städer ser tomma ut. Kan man fixa det med lång exponeringstid? Hur mycket behövs?

3. Att få vatten att se mjukt ut känner jag till; det är enkelt att prova.

Vad mer kan jag prova?

Per.

PS. Nikon Zfc med 80-250 (mitt enda som filtret passar till) och Manfrottostativ.

Min drömbild vore en folkmassa som "strömmar" tillsammans, till exempel upp för en trappa. Hur lång exponeringstid behövs?
Beror på hur "utsmetad" du vill att rörelsen skall vara, vilket också beror på hur fort "folkmassan" rör sig. Det bästa är att prova sig fram, kanske börja med en exponeringstid om 10 (tio) sekunder och sedan öka med tio sekunder i taget.
Jag såg bilder där platser i stora städer ser tomma ut. Kan man fixa det med lång exponeringstid?
Det går, (nästan).
Har ingen exakt siffra, men ju längre (sannolikt) desto bättre. Detta för att folk och annat som är i rörelse skall hinna börja röra på sig efter ett kort uppehåll vid t ex. ett trafikljus, utan att registreras på sensorn. Åtminstone är det vad jag tror.

Skall väl nämnas att jag har ingen direkt erfarenhet av att använda ett sådant ND-filter, även om jag har ett i min ägo.
Vad mer kan jag prova?
Allt som är i rörelse, skulle jag säga. Men återigen; Vad är syftet/målet du vill uppnå med att använda ett ND filter som det du beskriver !?

När du har svaret på den frågan, kanske du vet bättre vad du vill prova.

Om du nu skall leka med ND-filter och tex människohav som rör på sig, prova då att skjuta av en (svag) blixt någon gång under exponeringen. Du borde kunna få en del ansikten/figurer frysta i ett ögonblick, medan allt annat är ett hav av rörelse.

Något att se upp för är dock allt som reflekterar ljus mer än "allt annat" i bild: det kommer att ge en ljuspunkt som kan dra ner bilden.

Tack, Tony och Uffe!

Jag vet bara att jag ville prova den där bilden jag såg för länge sedan med folk som strömmade upp (eller vad det ned?) för en trappa, som såg ut som en suddig "flod". Annars vet jag inte! Jag såg det som en sak jag länge tänkt på och bara ville prova helt enkelt, nu när jag har råd och tid.

Intressant tips med blixten, det måste jag prova.

Per

PS: vad gäller en folkmassa som går upp/ner för en trappa så finns det en rysk/sovjetisk fotograf som har några bilder på det temat. Jag minns inte vad han heter, men någorlunda känd, verksam från 1920-talet eller så.

Edit:
Jag hade helt fel om när han var verksam, jag trodde han hade hunnit dö, men han lever fortfarande: Alexey Titarenko.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto