Annons

JO kritiserar nytt polisingripande

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det finns även ett flertal exempel på när polis eller vakter tvingar fotografer att radera bilder det tagit av skyddsobjekt. För några år sedan var det en medlem i fotosidan.se som fotograferade polishuset på Kungsholmen. En polis i civila kläder tvingade honom att följa med och radera bilderna. Polisen vägrade att legitimera sig.

Sedan finns exemplet med DN-fotografen som fotade Försäkringskassans gamla lokaler och en Aftonbladetfotograf som dokumenterade en flyktingavvisning på Landvetter.

Troligen agerar poliserna i god och problemet verkar vara att de inte förstår skillnanden mellan Skyddsobjekt och Skyddsobjekt med fotoförbud.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det finns även ett flertal exempel på när polis eller vakter tvingar fotografer att radera bilder det tagit av skyddsobjekt. För några år sedan var det en medlem i fotosidan.se som fotograferade polishuset på Kungsholmen. En polis i civila kläder tvingade honom att följa med och radera bilderna. Polisen vägrade att legitimera sig.

Sedan finns exemplet med DN-fotografen som fotade Försäkringskassans gamla lokaler och en Aftonbladetfotograf som dokumenterade en flyktingavvisning på Landvetter.

Troligen agerar poliserna i god och problemet verkar vara att de inte förstår skillnanden mellan Skyddsobjekt och Skyddsobjekt med fotoförbud.
Ringsjöanstalten som en reporter fotade 2015. Polis trodde det var skyddsobjekt, därefter ofredande, därefter kränkande fotografering, därefter nedlagt. Mobil i beslag.
 

PMD

Aktiv medlem
Inte filmade han i självförsvar, han var inte anklagad för något.
Om en polis kommer och avkräver en legitimation sådär utan vidare så måste polisen ha skälig misstanke om brott, så den naturliga slutsatsen är förstås att polisen misstänker en för ett brott.
 

PMD

Aktiv medlem
Det beror på hur du tolkar situationen. Vi tolkar denna, och liknande situationer, som att filmningen går ut på att svartmåla poliser.
Nej, det gör "vi" inte. Du hävdar det, men med mycket grumliga motiveringar.

Tycker du att det är rätt sätt att angripa meningsmotståndare inom politiken istället för att försöka vinna med argument?
Polismannen och studenten diskuterade inte politiska meningsmotsättningar.

Om vi nu ska fortsätta med hur man bör bedriva politik så tycker jag inte att man ska använda maktmedel uppbackade med hot om våld istället för att argumentera.
 

PMD

Aktiv medlem
Rätten? Vilket brott har begåtts av de i bilen som måste försvaras i en rätt?
Inget, förstås.

Jag ska förklara, och skriver långsamt så att alla kan hänga med:
Om inte studenten hade filmat händelsen hade han förmodligen inte övertygat JO om det sanna händelseförloppet. Det framgår tämligen klart av JO-beslutet.

Nej, den som filmar brukar generellt bara publicera den delen där personen gör ett övertramp.
Det gäller inte för det fall vi diskuterar, så det är inte så relevant. I det här fallet publicerade inte ens filmaren videon.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack, lite långt men intressant.

Man måste återigen förundras över polisens agerande.

Advokat Massi, är han släkt med den kända kvinnliga advokaten Massi-Fritz?
Fick se honom för första gång i dag så hans släktskap är jag klart oklar över. Filmen som han tar upp har jag däremot sett tidigare.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ja verkligen ett skolexempel på alla punkter, både fel och rätt.
Allt ifrån händelse, de olika parternas agerande och slutsatsen som JO nått fram till.
 
ANNONS