Annons

Jobba svart?

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
Att jobba svart staller sig de flesta rent instinktivt och mycket hart emot har pa fotosidan.
Bra det!

Men har i Spanien kan man narmast saga att den som inte jobbar svart i borjan av sin yrkesbana som fotograf (trots utbildning, och gedigen sadan) jobbar inte alls.

Det ar nastintill en omojlighet att "fa in en fot" om man inte ar beredd att jobba svart under en viss tid.

Eftersom mina jobberfarenheter inom foto i Sverige ar begransade ar jag lite nyfiken pa hur det fungerar dar hemma: ar det vanligt att jobba svart, vad galler t ex punktuella uppdrag, borjan pa anstallning? och da tanker jag i forsta hand pa professionella fotograf som amnar leva pa sitt fotograferande.

mvh

sara

Svartjobb finns inom alla yrkeskategorier. Men man lurar bara sig själv i slutänden.

när det gäller svart jobb håller jag med Jesper i princip, men som student och i händerna på Crosby, Stills and Nash (CSN) vet jag att verkligheten för de studerande ser MYCKET anorlunda ut. Vi måste leva på en summa pengar som ligger gott och väl 1500kr under EXISTENSMINIMUM. Nu har jag inget problem då jag bor hemma hoss föräldrarna för tillfället.

Men jag har även bott i Lund och försökt jonglera med poäng, blanketer, studier och de små jobb man kan ta utan att ens studiestöd och lån försvinner.
I bland var enda räddningen för att kunna få mat på bordet att ta ett svart jobb.

Jag känner många studenter som får genomlida ett helvete och blir utnyttjade av skruppelfria arbetsgivare som utnyttjar studenternas situation. Vi vill jobba vitt, men systemet CSN gör att vi inte kan det i den utsträckning som behövs och på ett sätt som fungerar för oss.
Det är min fasta övertygelse att arbetsmarkanden hade mått mycket bättre och arbetslösheten bland de hög utbildade hade försvunnit om man tagit bort de arkana och fullkommligt idiotiska reglerna som finns runt CSN.

Jag vill tillägga att jag aldrig har arbetat svart som fotograf. Men en gång var jag tvungen att ta ett jobb som diskare på en resturang för att kunna få mat på bordet och betala hyran. Jag skäms inte ett dugg för detta och kommer alldrig att ursäkta mig för att jag försökte överleva.

EDIT: Jag vill poängtera och göra det mycket tydligt att alla de studenter som jag känenr VILL jobba VITT men SYSTEMET är utformat så att motsattsen inträffar.

Chris

ANNONS
Götaplatsens Foto