Annons

Joom.com - är de seriösa och vad är haken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag sitter och smålängtar lite efter en Sony ZV-E1 och såg en butik som heter Joom.com som säljer den för drygt 17000 kr, jämfört med runt 25000 kr i svenska butiker. Jag antar att det är gråimport och allt sånt, men eftersom man kan välja att betala med Klarna så borde det ju inte vara nån risk att man betalar men inte får någon vara. Vad är nackdelarna? Svårt med reklamationer och garanti? Hur kinkiga brukar Sony vara med sånt?

Ett alternativ är en begagnad. Såg även att Webtronic.se hade den på rea nu, men känner inte till den butiken heller...

Jag sitter och smålängtar lite efter en Sony ZV-E1 och såg en butik som heter Joom.com som säljer den för drygt 17000 kr, jämfört med runt 25000 kr i svenska butiker. Jag antar att det är gråimport och allt sånt, men eftersom man kan välja att betala med Klarna så borde det ju inte vara nån risk att man betalar men inte får någon vara. Vad är nackdelarna? Svårt med reklamationer och garanti? Hur kinkiga brukar Sony vara med sånt?

Ett alternativ är en begagnad. Såg även att Webtronic.se hade den på rea nu, men känner inte till den butiken heller...
Har personligen ingen erfarenhet av Joom.com, men har däremot handlat en del från E-infinity med gott resultat. Även andra som hänger här på Fs kan intyga att det (för det mesta) fungerar bra att handla från nämnda E-infinity.

Att det handlar om "gråimport" borde stå utom allt rimligt tvivel...

joom.com är ett dropshipping företag dvs. En marknadsplats där säljare från hela världen marknadsför sina varor. Ungefär som shein och Temu.
Skillnaden är att joom har sitt huvudkontor i Portugal.
Men som sagt det är inte joom som importerar och lagerför varorna.
När det gäller skatter och avgifter kan sådana tillkomma beroende på var du bor. Ingen generell skrivning om att de ingår inom EU.

ANNONS
Götaplatsens Foto