Annons

JPEG-komprimerad EPS eller bara JPEG ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosie

Aktiv medlem
Hej !

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en konkret beskrivning på skillnaden mellan en jpeg-komprimerad EPS-fil och en vanligt sparad jpeg-fil.EPS-filen blir vid slutsparandet endast ca. hälften i Mb jämfört med den vanliga jpeg-filen. vad är det som säger att jag inte ska använda EPS-filen efter inscanning och bearbetning.

Tacksam för både för- och nackdelar.

Mvh Hans
 
Ja, stämmer. Väljer man att spara som EPS finns det ett antal alternativ, bl a jpeg-komprimering i olika kvalitetsnivåer.
 
OK - de alternativen har jag inte i PhotoPaint eller PaintShopPro. Ingen vägledning i hjälpen ?
 
Är inte 100% säker, men...

Väljer du JPEG-komprimerad EPS så får du lite fler möjligheter att baka in information i filen, t.ex banor, färgprofiler m.m. Tror inte man kan göra detta i en ren jpg.
 
jrosen skrev:
Är inte 100% säker, men...

Väljer du JPEG-komprimerad EPS så får du lite fler möjligheter att baka in information i filen, t.ex banor, färgprofiler m.m. Tror inte man kan göra detta i en ren jpg.

Jag rättar mig själv här, det går tydligen mycket väl att baka in banor, färgprofil m.m i en jpeg. (Man lär sig själv lite ibland).

Däremot så kan jag tänka mig att EPS stöds bättre av de stora layoutprogramen och självklart postscript-ripparna.
 
Är din EPS-fil hälften så stor använder den helt enkelt högre JPEG-komprimeringsgrad.

Jämför man en photoshop EPS-JPEG(högsta kvalitet) med en photoshop JPEG(högsta kvalitet) är EPSen mindre, men har också synligt sämre kvalitet.


Detta beror nog inte på att EPS med JPEG-komprimering är sämre, utan på att photoshops EPS-JPEG i högsta kvalitet faktiskt inte är i högsta kvalitet.
 
JPEG och EPS är gjorda med helt skilda förutsättningar. Bägge formaten kan vara i RGB, CMYK eller gråskala, bägge kan infoga ICC-profiler och bägge kan bestå av upp till 8 bitar per färg men där slutar likheterna.

Som du säkert vet använder JPEG en förstörande komprimering som framför allt avser bilder med övertoningar. JPEG kan också sparas progressivt så att bilden visas successivt för betraktaren. Det är ett bra slutformat för fotografiska bilder.

EPS ett lurigt format. E:et betyder encapsulated, det vill säga inkapslad med hänseende på utskrift. Det är ett bra format för vektorbilder men det går också att använda för rasterbilder. Det är i grund och botten ett annonsformat och således kan det också hålla annonsrelaterad information. EPS kan också hålla fler färglägen än JPEG.

Jag vet inte varför din JPEG-komprimerade EPS blir mindre en vanlig JPEG. En gissning så god som någon är att EPS:en är anpassad för tryck. Nåja... använd EPS för annonser men använd andra format för andra ändamål.
 
ANNONS