Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

JPG+RAW problem med 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag har ett problem när jag fotar jpg+RAW med 350D. När jag endast tar jpg bilder så blir bilderna betydligt bättre än när jag tittar på de jpg bilder som tas när jag fotar jpg+RAW.

Enda skillnaden jag gjorde var att bara jpg togs med sportläget medans jpg+raw togs på P läget.

jpg+raw bilderna blev lite "plattare" och gråare i färgtonen (men RAW bilden blev bra!)

Vad beror detta på?

Är det någon som har råkat ut för liknande?

Jag har nog hittat problemet

När jag tog jpg+raw så använde jag Adobe RGB men när jag tog endast jpg i sportläget så använder kameran automatiskt sRGB.

När jag tar in bilderna i CS2 så ser dom båda bra ut. Det är även så att den som initialt var Adobe RGB ser bättre ut i färgerna än min sRB fil.

Det verkar helt enkelt som om Photoshop Elements 4 inte kan hantera Adobe RGB bilder på ett bra sätt.

Borde inte Elements förstå att bilden är i Adobe RGB och kunna visa den på ett bra sätt?

Mitt elements 3 visar då bilder med Adobe rgb, du får en fråga när du öppnar bilden om den skall visas i srgb eller full färgbehandling (adobe rgb)

ANNONS