Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Julkort och snö

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag letade runt lite på forumet men kunde inte riktigt hitta hur man skapar snö i Photoshop. Både snöflingor och pudersnö som täcker mark eller person. Finns det något bra sätt att göra det på?

Det hade varit jättekul om man kunde få det att likna Björn Hardestams klassiker: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=153023

Tackar och bugar för alla tips och idéer. Gärna också tips hur man på bästa sätt tar en tomteluva och klär en person i Photoshop.
Utgångspunkten är ett helt vanligt foto på min son som sedan har en bortretuscherad bakgrund.

Lionheart skrev:
Jag letade runt lite på forumet men kunde inte riktigt hitta hur man skapar snö i Photoshop.

Photoshop Är ju ett proffesionellt program så det är ju knappast Adobe,s prio ett att fixa många sådana effekter,,,,
Trots att det finns det mågna "Simpla" effekter såsom paletteffekter osv såklart.

Fota lite själv och mixtra till det i programmet,, typ flingor och frost på en glasskiva eller typ ett fönster,,,

Mvh Niclas,

Okej, tack. Men finns det andra bra program som fixar till ett vanligt foto med snöflingor?
Man kanske inte behöver använda Photoshop för en sån simpel sak.

Själva flingorna kan du göra genom att "ploppa" dit små punkter med pennan eller penseln. Kör vitt och testa olika "opacity" och storlek.

Vitt på mössa o så målar du dit. Möjligt att det finns "snöfilter", men jag känner inte till något. Omöjligt är det dock inte, eftersom filter ofta produceras av andra än Adobe, folk som du o jag som vill ha lite roliga effekter.

ANNONS
Götaplatsens Foto