Annons

Justering av bakfokus med flera objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej,

jag har en D80 som lägger fokus exakt rätt med mitt 80-400 VR, men den ger bakfokus med kitoptiken 18-70 och med mitt nyinköpta 50 f/1.4. Det är värst med den fasta 50:an. bakfokusen är några cm på ca 70 cm avstånd på motivet, grymt irriterande när man fotar människor och ansiktena blir suddiga men öronen skarpa :D

Om jag lämnar in grejerna på justering, klarar dom då att få fokus rätt för samtliga objektiv, eller kan det inte bli helt bra med alla 3? Görs justeringen i kameahuset eller på objektiven? Vad är det igentligen som orsakar bakfokusproblematiken?

mvh fredrik

Hej.
Hade ett liknande bekymmer med en fast 50 f1/8 och en 18-200 VR. Efter att ha bsökt lasseskameraservice berättade de att 18-200 går att justera i sig själv. Men den fasta 50:an går inte att justera. Där måste man göra justeringen i kamerahuset. Nu vet jag inte hur stor skillnad det är mellan 50 f1/4 och 1/8. Men det finns en risk att man måste justera kamerahuset mot din fasta 50mm, och därefter justera dina andra objektiv mot kamerhuset.
Ett tips om du bor i närheten av Stockholm är att besöka Lasses. De gjorde jobbet medan jag väntade. Otroligt bra service på det stället. Beror ju förstås på hur mycket de har att göra för tillfället.
Mvh Pelle

Du har ett konstigt fel måste jag säga. De "gamla" objektiven med skruv AF går mycket riktigt inte att justera. Alltså din 50:a och din 80-400. De är som de är. Om dessa fokuserar fel så är det kameran man fixar till.

Det som är konstigt är just att dina 50 och 80-400 fokuserar olika fel. När det gäller 18-70 som är ett AF-S objektiv med inbyggd motor så justerar man både objektivet och huset. Ie först fixar man till huset så att det fokuserar perfekt med en skruvoptik och sedan fixar men AF-S optiken mot din nyjusterade kamera...

ANNONS
Götaplatsens Foto