Annons

Justering av frontfokus ej möjlig!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Larus

Aktiv medlem
Har just fått tillbaks min 40D + objektiv från Canon RCC i Göteborg. Ville ha frontfokuseringen justerad. Min EF-S 17-55/2.8 var exakt (som jag redan visste) men min EF 300/4 IS USM + Extender 1.4 X II behövde justering.

Detta fick jag som besked ang 300:an: "Linsen är inte exakt men inom tolerans, och den går inte att finjustera för att den är för gammal, lite fronfocus".

Ang extendern: "Extendern är exakt, men blir lite frontfocus pga 300-linsen".

Snacka om jag att jag blir förvånad! Vadå för gammal?!? Jag inhandlade hela alltet fabriksnytt för mindre än ett år sedan, och ett objektiv är för gammalt?!? Ska man acceptera det?

Jag har inte hunnit testa och se om focuseringen trots allt blivit bättre, får göra det i morgon när det blivit ljust.

Canon RCC har väl ett gott rykte vad jag förstår...

Innan jag kontaktar Canon själva och Canon RCC skulle det vara bra att få lite input från er andra Canon-ägare. Är det acceptabelt att en ny utrustning för närmare 40.000:- inte är kompatibel, och för gammal?!?

//Lars
 

Anders Östberg

Guest
Objektivet kom 1997, kanske dom inte med sådan justeringsmöjlighet i designen då. Fast det låter lite konstigt tycker jag nog.

EDIT: Det kan kanske vara så att det inte går att justera fint nog med det här objektivets design, bara i lite större steg, och därför går det inte att få helt perfekt (?)
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS