Jag skulle jättegärna ställa mig i ett mörkrum med färgmöjligheter och lära mig, men faktum är att photoshop har jag tillgängligt hemma, och kan lära mig när som helst, ett välutrustat mörkrum är både dyrt och omfattande att fixa. Och hur mycket jag än lärt mig i mörkrum, så har jag lärt mig otroligt mycket mer i photoshop, varav det mesta sedan appliceras direkt i kameran. Men nu hädar väl jag om jag säger att photoshop har bättrat på mitt dia fotograferande och kompositionsseende en hel del.
Sen att jag i första hand använder dom verktygen som......just det, har sin grund i mörkrummet är en helt annan sak. Men att påstå att en dålig bild kan bli bra är oförstånd. Skit in skit ut.
Men alla som är rädda för photoshop vägrar väl erkänna att någon som sysslar med digitala saker kan ha bildsinne och estetik, det är ju bara "pul" och lek alltihopa. Uppstudsiga snorvalpar som tror att dom är något.
/IRONI
Men som med allting annat måste allting göras smakfullt, oavsett om det är oskarpmask i mörkrummet eller i photoshop. Men nyhetens behag tror jag får många att gå lite för långt då det finns all möjlighet att testa sig fram i photoshop, vill man testa nåt i mörkrummet är det hela kedjan som påverkas, ny kopia, framkallning, torkning, osv.....
Så på en mörkrummstimme går det nog bara 10 photoshop minuter.... tänka så effektivt man jobbar och så mycket tid man sparar. Men man hinner ju inte med att tänka och fika lika mycket.
/MER IRONI
/Peter, som borde lagt sig för timmar sen istället för att sitta och halvsovandes svamla på massa annat svammel.