Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köp av canon 20D i USA ?

Produkter
(logga in för att koppla)

pane

Aktiv medlem
hej
Funderar på att passa på att köpa en canon 20D i USa nu då dollarkursen är såpass låg !

En vän i Usa köper den åt mig ock skickar den till mig privet. Då undrar jag ifall jag ändå åker på en tullavgift ? Hu ska jag göra för att inte betala tullavgiften för kamerna ?

mvh
Patrik

Det är ingen tull på digitalkameror, dock moms, 25%. Använd inte UPS, dock USPS, där kan det slinka igenom ibland.

Tar tullen paketet och öppnar spelar det ingen roll, då är det moms och tull och straffavgifter troligen.

Du kan ju skicka det märkt som gåva, men kommer det bort på vägen antas det vara "värdelöst" och du får troligen typ ingen ersättning. Försäkringar lär inte gälla om det inte är korrekt värde på.

Gör en sökning i forumet, det finns säkert 100 trådar om det redan.

pane skrev:
hej
Funderar på att passa på att köpa en canon 20D i USa nu då dollarkursen är såpass låg !

En vän i Usa köper den åt mig ock skickar den till mig privet. Då undrar jag ifall jag ändå åker på en tullavgift ? Hu ska jag göra för att inte betala tullavgiften för kamerna ?

mvh
Patrik

Bäst skulle det förstås vara om du får nån att bära den med sig till Sverige från USA. Nån familjebekant. Familjebekants bekant? Arbetskamrats bekant? Föräldrars arbetskamrats familjebekants bekant? :) Det brukar inte vara omöjligt att hitta nån, om inte genast så inom några veckor...!

Nu är det ju lite försent, men det smartaste man kan göra när man är i USA är att beställa från någon av de stora leverantörerna, typ Ritz Camera eller liknande. Då kan man beställa det så att det levereras direkt till hotellet och dessutom slipper man den amerikanska momsen eftersom åtminstone Ritz lagt sitt centrallager i en delstat som slopat momsen! Risken är ju alltid att tullen öppnar paktet när det skickas och då åker man på både moms, tull och straffavgift som någon redan skrivit!

ANNONS
Götaplatsens Foto