Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av ny kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin.T

Avslutat medlemskap
Hej!
Står nu i valet av kvalet att välja en ny kamera. Senaste åren har jag fotat med min telefon (iPhone 5) men vill nu ha lite bättre kvalité.

Tycker det är en hel djungel av olika modeller och kan inte bestämma mig. Hoppas ni kan hjälpa mig på traven.

De modeller jag har kikat på är:
Canon G15
Canon PowerShot S110
Panasonic Lumix DMC-TZ40 / TZ30 / TZ35
Sony CyberShot DSC-RX100 ( köpa beg )

Vilken tycker ni är mest prisvärd?
 
Canon EOS M + 18-55/3,5-5,6 IS

Skulle rekommendera denna kamera.. Vet inte ifall den ligger inom din tänka prisklass men har bara positiva saker och säga om denna "kompakt" kamera
 
Min budget är max 2700 cirka.
Dels så ska den vara så smidig som möjligt. Då går den modellen bort.
 
Maximera lagomheten

Läste nyss en intressant artikel på dpreview.com. Skribenten hade i sin tur läst en bok om hur man blir nöjd med sina beslut. Grundidén är att låta bli att jaga det optimala utan acceptera det som duger gott och sluta grubbla sen. Utan i stället lära sig använda prylarna. Lättare sagt än gjort - jag är själv en som försöker optimera pris och kvalité.

Jag brukar också titta på inlagda bilder här på FS - en kamera med många bilder lockar nog mer till att plåta än en kamera med bara nån enstaka bild.

Om man i din lista också väger in fickvänligheten, då är Canon S110 kanon. Annars är det nog upplagt för grubbel i onödan - alla är bra köp.
 
Det låter lite som om Canon G15 också går bort, enligt dina egna kriterier.

I vilket fall, jag skulle vilja slänga in Olympus XZ-1 bland kandidaterna. 1.900:- Överlag, med en begränsad budget, tycker jag det är värt att titta på modeller som ersatts hyfsat nyligen. Dom är ofta mycket prisvärda.
 
Kom precis hem från semestern och har börjat fixa bilderna i lightroom. Har skjutit blandat med en dslr och en på sin tid avancerad kompakt (Nikon p6000). Med tanke på den enorma kvalitetsskillnaden ångrar jag att jag tog med kompakten och jag råder därför frågeställaren att slå idén om en kompakt ur hågen och gå på en dslr.
 
Min budget är max 2700 cirka.
Dels så ska den vara så smidig som möjligt. Då går den modellen bort.

Spara ihop några månader till å köp en G15, det här med att köpa det billigaste är inget bra. Har ibland själv inte haft tillräckligt med slantar och då bitit i det sura äpplet å sparat lite till...............................
 
Hej!
Står nu i valet av kvalet att välja en ny kamera. Senaste åren har jag fotat med min telefon (iPhone 5) men vill nu ha lite bättre kvalité.

Tycker det är en hel djungel av olika modeller och kan inte bestämma mig. Hoppas ni kan hjälpa mig på traven.

De modeller jag har kikat på är:
Canon G15
Canon PowerShot S110
Panasonic Lumix DMC-TZ40 / TZ30 / TZ35
Sony CyberShot DSC-RX100 ( köpa beg )

Vilken tycker ni är mest prisvärd?

Hej,
Jag har haft en föregångare till G15 och det är en mycket bra kameraserie, med betydligt större sensor än de flesta andra "kompakter". Den fungerade bra som reserv till min stora kamera. Problemet var att jag ofta lämnade den hemma om jag inte skulle ut för att fotografera, för då var ju den större självskriven. Därför sålde jag den för ett halvår sedan och köpte en Canon S110 och den fungerar perfekt för mig. Bildkvaliteten är bra och den är lätt att ta med sig.
 
Nu har jag inhandlat s110.
Är super nöjd, väldigt kompakt och bra bilder det lilla jag har hunnit testa. Tack för era tips.
 
ANNONS