Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa 20D nu eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Lundkvist

Aktiv medlem
Hej!
Jag har länge funderat på att köpa ett digitalt hus, och nu med 20D så tycker jag att mina krav gällande prestanda och pris börjar mötas. Det som fortfarande gör mig tveksam är att på Dpreview verkar en del ha problem med nykomlingen när det gäller två saker:

1. Den inbyggda blixten underexponerar.

2. AF låser sig ibland vid byte av objektiv eller minneskort.

Är det någon här på Fotosidan som har liknande erfarenheter av 20D?
Är det här problem som kan åtgärdas med en ny firmware eller kan problemet ligga djupare in i kameran?

Gör jag klokt i att vänta några månader med att köpa 20D tills ovanstående fixats till?

mvh Mattias

Nya firmware som fixar de ena eller andra problemet lär väl dyka upp så småningom och priset lär väl sjunka ju längre du väntar ...
Har du användning för kameran nu så ska du slå till, du kan ju ändå komma att få vänta på leverans av den! Hade du tänkt att köpa någon annan DSLR så länge eller bara låta bli att fota under tiden du väntar?

Låter som mjukvaru fel, så även om du köper den nu och de fixar problemen så kommer det antagligen att finnas en firmware att ladda ner och uppgradera med.

Jag sitter inte i sjön då jag har två analoga hus, och det är inte aktuellt med någon annan modell för tillfället.

Det som oroar mig är att kanske behöva skicka kameran fram och tillbaka till Canon för att kalibrera blixten, chippa om kameran eller liknande.

Är du rädd för den inbyggda blixten tycker jag nog du ska satsa lite pengar på tex en Sigma EF 500 DG Super blixt. Den är underbar för den pengen 2300 ledtal 50).

Flasha kameran borde väl vara lika lätt som alla andra kameror. Du formaterar ett minneskort och kopierar filerna till det och sen stoppar in det i kameran och sätter på den - klart.

/ Marcus

Mattias Lundkvist skrev:
Jag sitter inte i sjön då jag har två analoga hus, och det är inte aktuellt med någon annan modell för tillfället.

Det som oroar mig är att kanske behöva skicka kameran fram och tillbaka till Canon för att kalibrera blixten, chippa om kameran eller liknande.

ÄR ingen fara lär komma en firmware för det. Men skit i interna blixten och köp en extern :) Grymt stor skillnad och då får du även nytta av e-ttl2 på rätt sätt

Dessutom lär det inte vara något problem att justera exponeringen även på den interna blixten.
Att ta kort med blixt och få bra exponering på varje bild skulle vara en utopi. Jag brukar över eller underexponera blixtljuset på varje bild för att få det som jag vill ha det. Endast när man tar bilder med enbart blixt utan något annat ljus så brukar ingen kompesation funka men då blir bilderna kassa i vilket fall som helst.

En del personer på Dpreview har haft liknande blixtproblem med 1D mark II, och de har fått skicka in kameran på kalibrering.

Jag tar extremt lite bilder med blixt, kanske 1%. Oftast är det famlijebilder på jul då jag tar fram blixten. Även om det inte är viktigt med perfekt exponering och komposition då så är det inte kul att få så mörka bilder som de exempel jag sett på Dpreview.

Jag skulle ta alla rykten som kommer i forumet hos DPreview med en nypa salt. Hur många av dom som byter objektiv och AF låser sig har stängt av kameran under bytet undrar ju jag. Hur har dom testat att det är ett återkommande fel och inte bara skit på kontakterna.

När dom testat underexonering på blixt, hur har dom gjort då, har dom en vettig testmiljö eller bara är ute och plåtar.

Dessa system är evaluerande och kan göra en felkalkylering beroende på yttre faktorer.
Det vanliga E-TTL systemet var otroligt lätt att lura.

Sen är det klart att i alla stora serier av tillverkning så kommer det att finnas ett visst antal procent fel.

ANNONS
Götaplatsens Foto