Annons

Köpa begagnat i butik säkert?

Produkter
(logga in för att koppla)

SWEstaff

Ny medlem
Jag anmälde i mars 2026 intresse för att köpa en begagnad Canon R1 av en fysisk butik i Stockholm som jag fann via prisjakt.nu och eftersom jag bor i södra Sverige bad jag dem skicka närbilder på kameran samt en kopia av kvittot eftersom rätten till garanti i 1 år samt reklamation i 3 år förs över till den nya ägaren vid uppvisande av kvitto. Butiken sa då att säljaren inte lämnat kvittot men att butiken skulle skriva kvitto och själva lämna 6 månaders garanti. Jag accepterade detta och bad om en bild där serienumret syntes så att jag kunde säkerställa att allt går rätt till och kameran inte var gråimport eller stöldgods. Något svar med bilder fick jag aldrig och dagen efter tog de bort annonsen!

Nu till frågan, har jag som köpare samma undersökningsplikt vid begagnat köp i butik som av en privat säljare?

Vänligen, Staffan

Reklamationsrätten överförs inte, den förnyas. Så du hade haft tre års reklamationsrätt från det nya köptillfället.

Den skyddar dig mot sådant som att kameran skulle vara stulen. Det är ett solklart fel som är att betrakta som ursprungligt. Din skyldighet är att du klagar max två månader efter upptäckten och inom tre år från köpet. Då är butiken skyldig att häva köpet på ett sådant vis att det inte kostar dig någonting.

Sen har du sedvanlig 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Så skulle du hitta något fel på varan som ligger lite i gråzonen mellan att vara ett fel eller normalt slitage så kan du ändå alltid returnera varan. Vanligen mot att du i det läget står för fraktkostnaderna.

Reklamationsrätten överförs inte, den förnyas. Så du hade haft tre års reklamationsrätt från det nya köptillfället.

Den skyddar dig mot sådant som att kameran skulle vara stulen. Det är ett solklart fel som är att betrakta som ursprungligt. Din skyldighet är att du klagar max två månader efter upptäckten och inom tre år från köpet. Då är butiken skyldig att häva köpet på ett sådant vis att det inte kostar dig någonting.

Sen har du sedvanlig 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Så skulle du hitta något fel på varan som ligger lite i gråzonen mellan att vara ett fel eller normalt slitage så kan du ändå alltid returnera varan. Vanligen mot att du i det läget står för fraktkostnaderna.
Aha, så endast eventuell kvarvarande garanti från Canon hade överlåtits om orginalkvittot följt med i köpet men reklamationsrätten gäller inte gentemot tillverkaren utan butiken om jag förstår dig rätt.

Tack för att du tog dig tid att svara👍🏻

Man ska i regel vända sig till företaget som sålt varan, inte till tillverkaren.

Det finns ganska bra sammanfattningar i ämnet på nedan länk:

Kameran kanske var såld när de tog bort annonsen.
Det är nog vanligt att seriösa handlare ger 3 till 6 månaders garanti på begagnade kameror.

Jag har bara goda erfarenheter av att handla begagnat från etablerade fotohandlare i Sverige. Alltid 6 mån garanti och aldrig något krångel

ANNONS
Götaplatsens Foto