Annons

Köpa bil , privat , företaget eller leasa?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har företag enskild firma, kör kanske 500mil per år i företaget och 500 privat.

Jag funderar på lite olika alternativt har kollat på Tesla model 3, Kia, Skoda, volvo, VW i lite olika prisklasser. frånn 300 till 650 tusen.

Jag undrar vad som är smartast att köpa den privat via billån, företag via billån eller leasa den privat eller företag?
Leasa får man lyfta halva momsen men inte annars.

Blir det kårnligt om man ska hålla på och räkna på alla drivmedel och service före privat / företag.

Finns det några för och nackdelar?
 

martley

Aktiv medlem
500+500 mil låter inte särskilt mycket, och oavsett alternativ blir det en dyr bil utslaget på milkostnaden. Ett annat alternativ att titta på då skulle kanske vara någon form av bilpool, t.ex. https://m.co/se/sv-SE/, åtminstone ifall man bor i en större stad
 

SSD

Aktiv medlem
Enskild firma är väl knappast ett “riktigt” företag så har svårt att tro att du får lån på din enskilda firma med mindre att du själv borgar för hela lånet. Alltså blir det som att ta ett privat lån. Med så lite bilkörning du gör är nog ett privatleasing upplägg rätt bra. Tänk bara på allt det finstilta. Det är lätt att tro att du betalar en månadsavgift och när leasingtiden gått ut lämnar du tillbaka och allt är frid och fröjd. Är du lite av en slarver och inte bryr dig så mycket om bilen kommer det komma en obehaglig överraskning när de säger att du skall ersätta ”onormalt slitage” som små dörruppslag, repor, fläckar på sätet osv. Blir lätt många tusenlappar att hosta upp.
Med 1000mil om året så varför inte titta på en begagnad bil, 2-3 år gammal med kanske 2000-3000mil på mätaren?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Elbilar är dyra i inköp idag. Batterierna är dyra att byta ut. Rätt osäker investering.
Med så lite som 1000 mil om året så tror jag inte på en elbil.

Hur man än vänder o vrider på saker o ting så när man lånar så är det någon som tjänar pengar på dig. För att inte tala om leasing. Leasingföretagen finns inte för att de är snälla.
Köp en begagnad bil rätt av och byt inte. Det är det billigaste du kan göra.

På bytbil.com hittar du drygt 1200 bilar för mellan 50 & 100 tusen kronor som gått max 6000mil.
Visst, kanske inte de bilar man VILL ha men det är en annan sak.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Skulle också rekommendera en lätt begagnad bil, gärna Toyota/Honda eller någon annan japanare med hög tillförlitlighet.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Om man leasar privat, så ska man också titta på vad som händer om man av någon anledning inte längre har råd att ha kvar bilen. Går det bryta kontraktet och vad skulle det då kosta.

Äger man bilen kan man alltid sälja och förhoppningsvis så har man amorterat mer än vad bilen faller i värde.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Om du skall ha bilen på företaget glöm inte förmånsvärdet som skall tas upp i deklarationen. I många fall kan det vara bättre att ta 18:50 per mil i avdrag,
 

PMD

Aktiv medlem
Skulle också rekommendera en lätt begagnad bil, gärna Toyota/Honda eller någon annan japanare med hög tillförlitlighet.
Lite anekdotiskt, förstås, men av de bilar vi har haft i familjen av märkena Ford, Toyota, Renault, Nissan, Kia, Volkswagen och Subaru så har Volkswagen haft högst kvalitet och dragit minst bränsle. Bilarna har har förvisso passerat revy under ett par decennier så det skiljer en del mellan årsmodeller, men VW-bilen har behövt minst reparationer.
 

klintan74

Aktiv medlem
Enskild firma är väl knappast ett “riktigt” företag så har svårt att tro att du får lån på din enskilda firma med mindre att du själv borgar för hela lånet. Alltså blir det som att ta ett privat lån. Med så lite bilkörning du gör är nog ett privatleasing upplägg rätt bra. Tänk bara på allt det finstilta. Det är lätt att tro att du betalar en månadsavgift och när leasingtiden gått ut lämnar du tillbaka och allt är frid och fröjd. Är du lite av en slarver och inte bryr dig så mycket om bilen kommer det komma en obehaglig överraskning när de säger att du skall ersätta ”onormalt slitage” som små dörruppslag, repor, fläckar på sätet osv. Blir lätt många tusenlappar att hosta upp.
Med 1000mil om året så varför inte titta på en begagnad bil, 2-3 år gammal med kanske 2000-3000mil på mätaren?

Så enskild firma är typ på låtsas????
 

ztenlund

Aktiv medlem
Så enskild firma är typ på låtsas????
Det beror väl på vad man menar. Med en enskild firma/näringsverksamhet svarar man personligen för verksamhetens alla skulder, eftersom privatpersonen och firman i juridiskt hänseende är samma juridiska person.

Frågor kring sättet att betala skatt och därtill hörande bokföring är en annan sak.

Red: rättat felskrivning
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Enskild firma är ingen juridisk person. Även juridiska personer, t.ex aktiebolag, kan drabbas av personligt betalningsansvar, framförallt fåmansföretag. En domstol kan dessutom enkelt besluta att personerna bakom företaget bär personligt betalningsansvar.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Enskild firma är ingen juridisk person.
Korrekt, ren felskrivning, vilket rimligen framgår av sammanhanget. Det borde ha stått att det i juridiskt hänseende är samma person.

Även juridiska personer, t.ex aktiebolag, kan drabbas av personligt betalningsansvar, framförallt fåmansföretag. En domstol kan dessutom enkelt besluta att personerna bakom företaget bär personligt betalningsansvar.
Juridiska personer kan förstås inte drabbas av personligt betalningsansvar. ;)

En domstol kan förstås inte enkelt fatta några sådana beslut om det inte finns grund för dem. Och grund är främst att styrelsen inte har följt tillämplig lagstiftning. Aktieägarna har utom i ett specifikt undantagsfall inget sådant ansvar, men i fåmansföretag är det förstås ofta så att aktieägarna och styrelsen är desamma.
 

alfin

Aktiv medlem
Grund kan tyvärr vara när domstolen anser att den juridiska personen skapats för att skydda personerna bakom i olika avseenden. Vi lever i ett socialistiskt myndighetssverige och grundprincipen att småföretag per definition är kriminella konstruktioner är allmänt utbredd bland domstolar och skattemyndigheter. Finns många exempel som jag inte orkar dra för dig.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Har företag enskild firma, kör kanske 500mil per år i företaget och 500 privat.

Jag funderar på lite olika alternativt har kollat på Tesla model 3, Kia, Skoda, volvo, VW i lite olika prisklasser. frånn 300 till 650 tusen.

Jag undrar vad som är smartast att köpa den privat via billån, företag via billån eller leasa den privat eller företag?
Leasa får man lyfta halva momsen men inte annars.

Blir det kårnligt om man ska hålla på och räkna på alla drivmedel och service före privat / företag.

Finns det några för och nackdelar?
Skatteverket.se är en utmärkt källa för korrekta svar.
Kundtjänst är också ofta väldigt behjälpliga.
 

SSD

Aktiv medlem
Så enskild firma är typ på låtsas????
:)jämfört med ett AB, ja!
En enskild firma är ett enkelt och bra sätt att bedriva verksamhet i mindre skala eller när du förväntar dig låg omsättning med små vinster. Eller när du är osäker på om du vill driva ditt företag en längre tid. Men att skaffa en leasingbil på en enskild firma, och därmed betala förmånsvärde mm, känns helt meningslöst. Gör det i.of.s i ett enmans AB också
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Men om jag köper bilen privat kan jag då ”hyra” den av företaget. Tex om jag ska iväg och fotar någonting och jag behöver köra 50 mil då vill jag inte betala bensin med privata pengar?
 

SSD

Aktiv medlem
Men om jag köper bilen privat kan jag då ”hyra” den av företaget. Tex om jag ska iväg och fotar någonting och jag behöver köra 50 mil då vill jag inte betala bensin med privata pengar?
Använder du bilen i tjänsten kan du ta milersättning från ditt företag. Den skattefria delen är 18:50/mil men du kan ta mer än så men då är belopp över 18:50 skattepliktigt både för dig och företaget. Är som att ta ut lön helt enkelt. 18.50 täcker inte i närheten av vad det kostar att köra en bil men det är så systemet ser ut. Finns säkert en hel del Information på Skatteverket.se
Min personliga uppfattning är att man som egenföretagare inte har några fördelar med en förmånsbil om nu inte firman går så jädra bra att pengar inte är ett problem och du tycker om att lämna in din bil på rekond stup i kvarten. Bättre att äga bilen privat, ta ut anständig lön och kanske ha ett lite brett samvete när man rapporterar tjänstebil......;)
 

pysse

Aktiv medlem
Har företag enskild firma, kör kanske 500mil per år i företaget och 500 privat.

Jag funderar på lite olika alternativt har kollat på Tesla model 3, Kia, Skoda, volvo, VW i lite olika prisklasser. frånn 300 till 650 tusen.

Jag undrar vad som är smartast att köpa den privat via billån, företag via billån eller leasa den privat eller företag?
Leasa får man lyfta halva momsen men inte annars.

Blir det kårnligt om man ska hålla på och räkna på alla drivmedel och service före privat / företag.

Finns det några för och nackdelar?
exakt vad har detta med foto att göra ?
 
ANNONS