Annons

Köpa bil , privat , företaget eller leasa?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Jag hade en VW Tiguan 240 r line o den kostade i leasing 4200 i månaden ink moms. Tankade för runda slängar 3500 kr i månaden. Sedan skatten låg på 11000 per år alltså ca 900kr i månaden.
På dieseln i tjänst får du dra drygt 6kr om jag minns rätt.
Förmånsvärdet på den bilen hamnade på drygt 5000 i månaden den var fullutrustad. Så i grova slängar kostade den
diesel 2200kr
leasing 4200
skatt 900
totalt 7300

Min Tesla 3 Long range har lägre förmånsvärde o en skatt på 600 kr per år. Jag får dra 9.50 per mil så i runda slängar
ladda bilen 0kr till 400 i månaden
skatt 50kr
leasing 4500
drag av för resor i tjänst ca 1800kr
totalt 3150
och då har jag inte dragit halva momsen o inte räknat på det lägre förmånsvärdet.
Just nu med dagens regler åker jag billigare än någonsin.
Har du en firma med skaplig omsättning så är en leasing bil bra.
Har du liten omsättning så är det nog mest ekonomiskt att köpa en gammal bensinare billig bil o dra 18,50 per mil. Håller bilen o du kör skapligt mycket så kan det bli lönsamt eller rättare sagt mindre kostsamt.
Men när du bara kör 500 mil per år så har jag svårt att se hur en leasing bil skulle vara lönsamt. Köp en privat dra för det du åker i jobbet o kör med journal/app.
Bara för att jag ville testa så laddade jag gratis första 6 månaderna i stockholm finns det skapligt med gratis laddning. Så har du tid eller bor nära gratis laddning så kan du åka (gratis) om du vill.
Nu ska jag inte predika för elbil men du behöver inga service avtal, byta olja o andra rörliga delar. Bromsar byts sällan pga batteriet bromsar o det kommer du märka när du tvättar bilen. Fälgarna är lättvättade jämfört med fossilbil.

Det finns en sak som är dyr med AB o det är försäkringen till tesla. Första året kostade den ca 12000kr nu för år två 18000. Visst jag har polare som har Lexus etc som betalar ungefär lika mycket men så fort det är AB så är försäkringen dyr. Privat kostar den från 5000-10000 per år. Visst du kan räkna baklänges och jag betalar den med oskattade pengar du som privat betalar med skattade så det jämnar ut sig.
ungefär samma sak med mobil telefon tar du den på företaget så blir abonnemanget mycket dyrare. Så fort du har AB så tar alla i:cool:
 
ANNONS