Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa blixt, råd uppskattas

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmel

Aktiv medlem
Hej!

Köpte min första systemkamera för ungefär 2 månader sen (en Canon 550D) och känner att jag skulle vilja utöka kameraväskan med en extern blixt om några månader. Jag har tittat lite på Canons 430EX II och försökt lära mig lite begrepp och undrar hur den skulle passa mitt sätt att fota.

Finns det något sätt att fästa blixten på mitt kamerastativ? (Velbon c-600)

Jag använder mest kameran till att fotografera mina vänner i skidbacken vilket kräver korta slutartider (omkring 1/1000s) så jag undrar om blixten kan hantera detta?


Tackar på förhand!
 
En fot till blixten medföljer. Med den kan du ställa blixten på ett bord.
Under foten finns en stativgänga, så du kan skruva fast blixten på ett stativ.

Man kan använda High-Speed sync (HSS) med 430 EX II. Då kan du synka med vilken slutartid som helst. Men räckvidden blir kraftigt avkortad, värre ju kortare slutartid du har. Om du verkligen behöver den korta tiden, när du ska ha blixt också, beror på hur ljust det är ute när du fotograferar med blixt. Står blixten för den huvudsakliga belysningen kan du gå ner till 1/250 s (eller om det är 1/200 s som är kortaste synktiden på en 550D). Blixtens brinntid är ändå så kort, att du inte får rörelseoskärpa.

Notera att du förvisso kan använda blixten som en slav, alltså utan att ha den i kamerans blixtsko, med det vill till att du har något att styra med.
Billigast är kabel, men varken din kamera eller denna blixt har synkuttag, så du måste ha adaptrar i båda ändar.
Radiostyrningar finns det i femtioelva varianter. De billigare har inte stöd för E-TTL, utan där måste du ställa in blixten manuellt.
Canons egen fjärrstyrning har blixten stöd för, som slav, men du måste ha något som styr den. Din kamera kan inte göra det, och de som kan (7D, 60D och 600D) kan inte hantera slavar med HSS. Dessutom klarar de inte många skott i rad innan den interna styrblixten måste svalna, så de är lite av nödlösning. Jag brukar styra med en 580 EX II på kameran, som får trigga andra utlokaliserade blixtar.

Exempel på sportbild med extern blixt Här kan du se ett exempel. Inte skidor, men idrott i alla fall. Det mesta ljuset kommer från en 580 EX II som stod på stativ på andra sidan om stigen där löparna sprang. Lite hjälpljus kom också från den 580 EX II som satt på kameran, men den var nerskruvad till ungefär 1:4 mot slavblixten. Manuell inställning av styrkan på båda blixtarna. Canons egna system tillåter att man justerar styrkan från kameran, så jag behövde inte springa fram och tillbaka när jag "sköt in mig", så att säga.

Bruksanvisning till 430 EX II
 
Tack för ditt snabba svar!

Tror jag hänger med. Vad är det för kabel och hur ser såna adaptrar ut? Tittade upp det med radiosändare men de verkar ju kosta lika mycket som blixten om man vill ha full E-TTL.
 
ANNONS