Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Canon i Peking, Kina

Produkter
(logga in för att koppla)

Naglfar

Avslutat medlemskap
Jag skall åka till Kina i vår och är bra sugen på att köpa en Canon EOS 20D. Vad kan jag förvänta mig att prisskillnaden är?

Sen så är jag ny på det här med systemkameror, så jag undrar vilket objektiv som passar min fotostil. Jag är inte intresserad av att fotografera närbilder på blommor eller små kryp, utan jag vill istället ha ordentligt med vidvinkel för fina landskapsbilder men att man kan zooma så att jag får ett bra porträtt. Är det någon som kan tipsa mig om ett lämpligt objektiv.

Det ska inte vara så extrem vidvinkel så att fotot blir "runt" ute i kanterna, som ett fisheye-objektiv.

Tack på förhand!

Tror det blir svårt att hitta en 20D när du är i kina nästa år, då är det över 1 år sedan den blev ersatt av 30D.

Misstänkte det )

Kan inte uttala mig om priserna i Kina, Men det lär med all sannolikhet vara billigare även om det förmodligen inte är någon extrem prisskillnad. Tror den största skillnaden utgörs av att du slipper betala världens högsta konsumtions skatt (moms) på 25% som vi har i sverige utöver världens högsta skatter på arbete :)

Räkna inte med att du kommer att tjäna nåt på att köpa kvalitets-elektronik eller -fotoutrustning i Peking. Då är det städer som Hong Kong, Tokyo och Bangkok som gäller. I Peking ligger priserna på ungefär samma nivå som i Sverige, med nackdelen att du antagligen inte får någon garanti som är giltig i Sverige. Att köpa fotogrejer i Peking har diskuterats i flera trådar här på FS tidigare, om du ändå vill kolla hur det ligger till när du är i Peking gav jag adressen till en fotoaffär som har stort sortiment i ett inlägg i en av de trådarna (som nog går att hitta om man söker i forumen).

hittade inlägget

jag hittade inlägget men jag hade inte skrivit var fotoaffären låg i det inlägget.

Affären ligger nånstans på norra halvan av 'Dongsi Nandajie', som är den första stora parallellgatan öster om wangfujing, som är en stor, central shoppinggata som nämns i alla guideböcker. På vissa kartor står det antagligen bara 'Dongsi Dajie', 'Nandajie' betyder den södra delen av gatan, så det är alltså på den norra halvan av den södra delen :). Gatan är säkert 2-3 km lång.

Här är tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=60650

Kom exakt hem för tre dagar sen från Peking.
Kameror / optik är absolut inte billigare i Bejing/Peking.
Jag köpte fotoväska och stativ som däremot var ruskigt billigt!

De kameror som fanns var billiga fanns på marknader och var lite billigare än i Sverige, dock var det kopior.
T.ex. En 350D med EF-S 18-55 ca 5000 kr. (KOPIA)

/Carl

Jag var i Peking i somras och i de affärer jag tittade (bland annat på Dongsi Nandajie) så var priserna lika som i Sverige och till och med dyrare i vissa. Kina är inte så billigt på teknik (om man inte köper kopior). Kollade även i Shanghai och även om priserna där var bättre än i Peking så var det knappast några kap man kunde göra.
Ska man köpa billigare bör man åka till Hongkong. Där var det i alla fall bra priser på prylarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto