Annons

Köpa en D700 2014 - är jag tokig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flilk

Aktiv medlem
Hej!
har fotat ett tag nu och rockar en D300s som jag valde över D7000 när det väl begav sig pga bättre ergonomi och autofokus - tänkte att en brusig bild är bättre än oskarp sådan.
Har ett bra tag varit sugen på en f/2.8 zoom då jag mestadels fotar event inomhus i taskig belysning, men eftersom Nikon inte fått tummen ur röven och slöppt en ordentlig uppföljare till D300s på hur många år som helst nu känns ju det segmentet lite dött och därmed en investering i ett 17-55/2.8 lite sådär halvdålig, varför det fick bli ett 24-70/2.8 istället :D Vilken pjäs, men å så trevligt steg upp ifrån 16-85!

Men har efter ett par vändor ut på event känt att 24 är lite tajt i som vidaste, och jag valde ju 24-70 för att jag tänkte mig att det skulle kanske bli FX inom nått år eller så. Jag har också varit rejält sugen på nått bättre i ISO-väg så därför funderar jag nu om en beggad D700 för sisådär runt 7000 spänn är ett bra val nu när de sjunkit så mycket. Autofokus och ergonomi känns viktigt så jag har inte riktigt funderat över d6x0 (och är otaggad på sensorolja), d800 känns väl som ganska bra, men 40MB filer känns lite overkill i de flesta fall - de gånger jag varit missnöjd med upplösningen från 12 Mp är oftast då jag fått pressa ISO, har en print på 50x70 på väggen hemma och det är inget fel med den :).

Såsom bekant: "Tänka fritt är stort, men tänka rätt är större",
Har jag tänkt rätt? :)
Tack på förhand!
Mvh Fredrik
 
Du ska inte välja en D700 om du har mycket skarpa ljus i bilden och fotograferar på höga iso. Jag har gjort resan D300->D700 och blev oerhört besviken i det avseendet. Det ger mängder av ljusfenomen redan på iso 200. SÅ, jag hade alla gånger om valt D800 om inte det är antalet bilder per sekund i dagsljus som är viktigt.
 
Du ska inte välja en D700 om du har mycket skarpa ljus i bilden och fotograferar på höga iso. Jag har gjort resan D300->D700 och blev oerhört besviken i det avseendet. Det ger mängder av ljusfenomen redan på iso 200. SÅ, jag hade alla gånger om valt D800 om inte det är antalet bilder per sekund i dagsljus som är viktigt.

Jag har aldrig pressat fram det på ISO 200, men visst går det om man verkligen ger sig fanken på det och rycker vilt i råkonverteraren. Många verkar inte ha märkt fenomenet alls, men det händer mig emellanåt på ISO 1600+. Då handhållet "på stan" i mörkret, typiskt sett. Sedan handlar det inte om skarpa ljus. Det ska vara skarpt ljus och mörk bakgrund i samma höjd på sensorn för att det ska synas. Någon katastrof är det inte för mig, men visst hade jag helst varit utan fenomenet. Jag vet ju om det och försöker hantera det så gott det går,när jag ser att det kan tänkas visa sig.

Men visst, jag hade nog inte köpt en D700 idag om jag skulle köpa en ny kamera. Jag har haft min i flera år, från innan D800 lanserades, och köpte den ny. Det ska dock sägas att jag gillar greppet på D700 mer än D800 som inte riktigt övertygar mig. Inte någon katastrof, men om jag får välja grepp så tar jag D700. Alla håller säkert inte med. Annars passar egentligen D800 mig som ändå nästan aldrig använder serietagningen och inte öser på med massor med bilder. Dock har jag lagt pengarna på nya objektiv istället, vilket totalt sett gett bättre utväxling. ;)
 
Kan någon visa en bild som beskriver fenomenet? Har inte hört talats om det tidigare. Finns det sådana typiska problem aom ofta uppkommer så är det ju tråkigt med 7000 i sjön - i övrigt har jag svårt att hitta anledningar för mig till att d800 skulle vara värd mer än det dubbla då jag på kort sikt närnast ser den höga upplösningen som en nackdel iom ökade lagringskostnader och längre arbetstid.
 
D700 är inte en dålig kamera, den är dock några år gammal men vad spelar det för roll när den levererar bra bilder? Den hanterar höga iso riktigt bra och bps är en fördel om man plåtar sport eller action. En bekant har en bild 1x1m iso 6000 utskriven som hänger på väggen, man retar sig inte på brus i den bilden.

Håller fullständigt med om att D800 filstorlek inte är så jäkla kul då man fyller hårddiskarna allt för fort. Själv väntade jag på D700s som aldrig kom och mitt steg blev istället D4.

Ljusfenomenet som Sebmacahan skriver om har jag aldrig upplevt och förstår inte vad det skulle kunna vara.
Runt mig hade fyra bekanta varav tre yrkesfotografer D700 ingen gnällde över att den var kass på något sätt.
Finner du en D700 i bra skick till en bra peng så varför inte?
 
Jag hade lagt pengarna på en D610 eller D600 om pengarna kniper. Det är en mycket modernare sensor än den i D700 med bättre dynamiskt område. Finns pengarna är D800 det bästa som går att få och upplösningen på bilderna går att ställa ner om man vill.

Jag tycker D610/600 ligger bättre i handen än D800 men även D7100 är helt OK. Har du redan ett 24-70/2.8 är DX inte ett alternativ dock.
 
Jag förmodar att upplösningen på just råfiler inte går att ställa ned? :)
Är d6x0 större än d7000? Jag klarade inte av den kameran främst pga att lillfingret gled av greppet och det då kändes som att man skulle tappa den. D300/s sitter som gjutet däremot, varför jag främst tittat på d700 men även sneglat lite mot d800 även om den egentligen är utanför budget.
 
Nu pratar jag om låg iso, dunka miljöer med kraftiga ljusskyltar. knappast generell fotografering. Söker man på det på GOOGLE kan man hitta en hel del. Det är i väldigt specifika miljöer med hög kontrast.

Det handlar alltså om breda stråk där färgen avviker från övrigt och där det finns kraftiga ljuskällor.
En D300 beter sig inte likadant.

Jag har ingen bra bild här där det är synligt (här på kontoret utan får återkomma) men det här är ett typiskt tillfälle där fenomenet uppstår:
https://www.flickr.com/photos/macahan/8443179263/in/set-72157632686599060

Den här typen av motiv har jag fotograferat under 5 år vid hundratals tillfällen och det är bara D700 som gett den typen av ljusfenomen. Extra tydligt är det när man överexponerar med flit för att kunna lyfta skuggor manuellt i efterhand.
 
Ni pratar om helt olika kameror. Tror att man måste bestämma sig för om det skall vara DX eller FX först. För lite mer än 7000 kr får du snart en D 7100 som är en utmärkt DX, kanske det bästa som finns idag. För 9 - 10000 kr får du en D600 som för de flesta räcker aldeles utmärkt med en bildkvallite som upp till iso 6400 inte ligger långt efter D4 och med bättre brusegenskaper än D 800 på höga iso. Jag tog resan från D7000 till D600 och är impad av bildkvalliten / pris
 
Är det bara storleken på filerna från D800 som du tvekar över? Datautrymme kostar ju nästan ingenting nuförtiden och du får ju så mycket information att jobba med!
 
OM jag hade behov av en fullformat idag så och inte ville pynta för en 800 så hade D610 varit det naturliga valet i Nikons produktlinje. Behöver jag inte ha fullformat så är det en annan femma.
 
D700 börjar bli till åren. Den presterar likvärdigt med en modern dx-kamera på höga iso och lite sämre än så vid låga iso. Till det kommer det som bilden ovan beskriver. I gengälld har den snyggare brus än många andra digitala sensorer.
Absolut ingen dålig kamera, canonfolket klarar sig med liknande sensorprestanda och har du en 24-70 som du gillar är det ett rejält steg upp från D300(s).

Kolla dock att gummit är i bra skick, det är löjligt dyrt att byta och släpper lätt när det blir slitet.

Fotar du mycket landskap eller jobbar mycket med efterbehandling är dock D800 överlägsen.

Se: http://home.comcast.net/~nikond70/Charts/PDR.htm#D300s,D700,X-E2,D800
 
ANNONS