Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Köpa kamera i Kina?

Produkter
(logga in för att koppla)

Perten

Ny medlem
Ska åka iväg till asien en sväng i vår och har funderingar på att köpa en bra digitalkamera. Någon som har erfarenheter av detta? Kommer helt säkert besöka Kina och Hongkong, ev även Vietnam, Thailand, Indien och Dubai.
Lönar det sig mycket, eller är det endast ett vågspel? Beror det mycket på vilken kamera det gäller? Har råd att slänga ut ca 4-5000 kr...

Tack på förhand! :)

/Per

Hmm... se till att du får världsgaranti om det erbjuds. Undvik kameraköp längs hela Nathan Road när du är i hk. Mycket lurt och det snackas mycket strunt som bara förvirrar en. Deras säljteknik är bara för jävlig om man inte har ngn koll på prylen man ska köpa.

Dem andra asiatiska länder låter jag vara osagda. Vet inte hur det är där. Sök på forumet så ska du få en hel del tidigare trådar angående om detta! Jag vet för jag har postat en hel del i dem.

Du kan hitta kameror till bra priser i HK, men du måste vara väl förberedd. Du skall i förväg ha bestämt dej exakt vad du vill ha (kameramodell med modellbeteckning). Det duger inte att leta efter en "bra" kamera i en viss prisnivå. Deras säljteknik går mycket ofta ut på att få in dej i butiken med ett mycket bra lockpris på en känd modell. Väl inne i butiken börjar de sedan ifrågasätta varför du vill ha just denna modell och har naturligtvis förslag på helt andra modeller som är mycket bättre (och som du inte känner till). De andra modellerna råkar nu vara bra mycket dyrare, men de är ju så mycket bättre. De kan säkert också demonstrera hur mycket bättre de är. Om du trots allt står på dej och vill köpa den modell du i förväg bestämt dej för och som hade lockpris kan det vara så att varan är slut för dagen men om du kommer tillbaka i morgon så finns den. Du kan också ha tur och få köpa den till utlovat pris. Du kan också bli utslängd på butiken om du inte går på deras knep.

ANNONS