Annons

Köpa kamera i New York

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterH

Aktiv medlem
Hej!

Har någon erfarenhet av att köpa kamera i New York (ej genom postorder). Om man ser B&H priser är de onekligen attraktiva. Finns det någon hake? Jag har läst andra inlägg ang. import från USA men jag blir snarare mer förvirrad än hjälpt. Hur fungerar garantin på Canon?

mvh

Peter

Hmmm?? Om du inte köper genom postorder har du inga problem med importfrågor. Då har du med dig grejorna i baggaget utan förpackningar.

Om du heter Mona Sahlin stannar du på rött vid tullen och ber att få betala tull och moms.

Eller vad menar du med "inte postorder"?

Gott nytt!!

Som säkert står massor av gånger redan..
Canon har inte garanti på sina kamrahus om du köper det i USA, objektiven kan ha världsgaranti beroende på vilken butik du handlar dom i.

//Danne

jag menade om man köper kamean på plats. jag jämförde tex canon 10D ca:10500sek på B&H mot 15220sek på Cyberfoto eller Canon 17-40/4 4900sek på B&H och 9120sek på Cyberfoto om kronkursen är 1 dollar= 7 kronor.
Rätt stor skillnad om man säger så!

Glöm inte att NY har en salestax på strax under 8,5%, det är inte moms/VAT och går alltså inte under taxfree.

- QoS

Har handlat mycket både från BH, e-bay och andra. Hittills har det lönat sig bra. Nikonprylar(som jag handlar mest) håller så hög kvalitet att risken att nåt blir fel på dom under första året är minimalt.

I det stora hela tjänar jag även om nåt skulle bli defekt. Då får jag ta den relativt lilla kostnaden att skicka tillbaka till USA eller laga själv i Sverige.

köpt 300D från BestBuy

Hej
Köpte en Canon 300D med objektiv 18-55, från BestBuy när jag var i Orlanda (men de finns ju över hela USA) i december. Fick betala 999$+ 6% salestax + WorldWide garanti 99$, dvs ca 8700 SEK med en kurs på 7,50. Nu har dollarn sjunkit ytterligare sedan dess.

Inga problem med tull o dyl, slängde dock originalkartongen. Det enda som behövdes köpas till var en liten stickproppsadapter till laddaren för Sverige för 2$. Laddaren i sig klarar 110-220 V. Det gick även ställa in Svenska som språk i menyerna!

/Mvh
Tobbe

Jag köpte min 300D i Los Angeles. Det du får betala förutom priset i affären är salestax som varierar beroende på delstat, har redan nämnts ovan. Har du otur kan tullen be att få titta vad du har i väskan och även om du har packat upp grejerna kan moms utkrävas på 25%. Sannolikheten är dock inte så stor men det finns fortfarande en viss "risk". Mer info om införselregler kan du hitta på http://www.tullverket.se.
Som sagt, Canon har inte världsgaranti på kamerahus men som vissa nämnt ovan kan man tydligen köpa till detta, något jag inte gjorde. Objektiven däremot är det världsgaranti på och bara att lämna in i närmsta kameraaffär även om de brukar vara lite kinkiga, när mitt medföljande 18-55objektiv gick sönder fick jag själv ta reda på att jag hade rätt och skicka in det och sen tvinga en handlare att skicka iväg de.
Vad gäller laddare så hade 300Dn iaf en laddare där det bara var att gå ner till clas ohlson och köpa en ny sladd och koppla in så funkade den i sverige, sladden kostade 28kr.
Tror de va de! Lycka till!

Moms och tull?

Har du fått skickat till Sverige alltså? Hur gick det då med tull och moms?

Jag var på väg att köpa min D100 från USA men till slut med osäkerhet kring moms och tull (vilket gör köpet ointressant, dvs det blir samma pris som i Sverige då) köpte jag den till slut i affär i Stockholm.

hej/Johan

barret skrev:
Har handlat mycket både från BH, e-bay och andra. Hittills har det lönat sig bra. Nikonprylar(som jag handlar mest) håller så hög kvalitet att risken att nåt blir fel på dom under första året är minimalt.

I det stora hela tjänar jag även om nåt skulle bli defekt. Då får jag ta den relativt lilla kostnaden att skicka tillbaka till USA eller laga själv i Sverige.

Nån gång har kompis tagit med vilket blir skattesmitning. Oftast har jag låtit skicka med posten eller skicka med FedEx. Då slinker en hel del igenom utan tull och moms. Handlar man under 400 spänn och uppger att det är en gåva blir det ingen t&m.

Du gör troligen rätt. Jag tog in en D100(av misstag) vilket kostade totalt c:a 13500 med t&m. Tvåtusen billigare än butik, men då hade jag precis fått en genom en kompis för 11500. Tänkte prova S2 Pro, men dom är mkt dyrare än D100 i USA av nån anledning.

Mindre prylar som kostar mindre kan man kanske chansa med på ett annat sätt. Då brukar e-bay vara bättre än vanliga butiker. Privata säljare eller småfirmor som lättare kan uppfylla önskemål betr. frakten.

Har även handlat en hel del GPS-prylar. Dessa kostar i USA en fjärdedel till en tredjedel av vad dom kostar i Sverige. Då känns t&m helt OK.

Jag köpte en Canon kikare med bildstabilisering via postorder från Adorama i NY i november. I svenska kronor var priset 3800:-. Med moms + tull (drygt 30%) samt frakt blev totalsumman cirka 5500:-. betalade med Visa. Kan tillägga att jag gjorde beställningen på söndag kväll och fick paketet levererat på fredagen. Bra att veta är också att fraktbolaget (UPS) ville ha kontant betalning av moms och tull för att lämna ut varan.

Ps på Cyberphoto kostar denna kikare 11 500:- ...

Enkel fråga.

Om jag traskar in i tullen med en blixt och ett objektiv (canon 420ex + 50/1,8) som kostar ca 235 dollar, och tullen säger stopp i bygget.

Fastän jag har kastat kartonger o dyl, hur kan de då kräva tull + moms? Kollar de upp marknadsvärde på grejjerna?

Intressant fråga, dök genast upp en annan fråga,
om man slängt lådor osv, om man hävdar att man
hadde den när man reste dit, då lär de ju inte heller kunna sätta dit en? *Tanke bara*

// Calle

I värsta fall kräver de väl att du skall visa upp kvitton, men jag har svårt att tro att de gör sig det besväret för ett kamerahus eller objektiv. Har du däremot 10 hus med stora gluggar som formligen skriker "dyyyyyrt" kan de nog bli lite kinkiga.

OT: Jänkarna kräver att man redovisar införsel av bla kamerautrustning om den överstiger ett visst värde. Kan du visa upp ett sånt kvitto tror jag svenska tullen ger sig på två röda! (nu gällde det ju iofs grejer köpta i usa... ;)

Tror tullen har större fiskar att steka. Träffar Arlandatullen dagligen, så jag kan fråga vad dom gör.

Som jag antog ungefär. Pratade med ett par tullare på Arlanda idag. Tullen är bara intresserade om det verkar skumt. Dyra grejor i kartonger. Annars handlar det om bevisfrågan och dom verkar inte pigga på att strula med sånt.

Kan man bara förklara sig så är det tydligen lugnt.

Officiella gränsen för nyinköpt man får ta med sig är 1700 spänn. Svenska spänn.

ANNONS
Götaplatsens Foto